Wat is nu precies content marketing? Het lijkt in ieder geval hét marketingbegrip van 2013 te worden. Is het de zoveelste buzz-term waar elke marketeer mee aan de slag moet?
Om te beginnen, eerst de definitie:
Definitie content marketing
Content marketing is het publiceren van materiaal gericht op het promoten van een merk of product, meestal door middel van een meer indirecte en subtiele benadering in vergelijking tot die van de traditionele “push” reclame. De essentie van goede content marketing is dat het materiaal iets toevoegt aan de lezer als bijvoorbeeld kennis of vermaak. Content marketing kan in verschillende gedaanten verschijnen: YouTube-video’s, blog posts en artikelen. Het uiteindelijke doel is om de lezer te engageren met je merk of product om ze vervolgens te converteren naar koper of promoter. Bron: whatis.techtarget.com
Waarom content marketing?
Het doel van elke website is om contact te leggen én te onderhouden met de doelgroep. Dit kan je op verschillende manieren doen: offline en online adverteren, zoekmachine optimalisatie (SEO), e-mail marketing etc.. Vaak zijn deze middelen gericht op het promoten en verkopen van je producten. Content marketing heeft een ander doel. Zie de definitie hierboven. Door je doelgroep te informeren met bruikbare (gratis) informatie zullen zij een positieve attitude richting jouw merk of product ontwikkelen. Je doelgroep zal sneller geneigd zijn om informatie van jou te ontvangen via kanalen als nieuwsbrieven, blogs en social media.
Kortom, je gaat een langdurige relatie met ze aan middels meerdere communicatielijnen. Je vergroot hiermee de kans dat deze groep uiteindelijk een aankoop doet of dat zij anderen informeren over jouw product of dienst.
Content marketing en SEO
Door het publiceren van relevante content zal je een lezersgroep opbouwen. Je zal merken dat het aantal bezoekers op je website toe zal nemen omdat jouw content wordt verspreid via o.a. blogs, social media en nieuwsbrieven. Maar het heeft nog een ander positief effect: SEO.
Zoekmachines gaan steeds meer waarde hechten aan relevantie en kwaliteit van de content op je website. Door het publiceren van relevante content op jouw website zal deze beter worden gewaardeerd door zoekmachines. Je zal merken dat jouw website beter wordt gevonden.
Content marketing: 10 tips + Infographic
Whispond geeft met haar infographics een aantal belangrijke feiten weer. Feiten om rekening mee te houden bij het inzetten van content marketing.
10 Tips
Om content marketing goed toe te passen dien je je aan een aantal eenvoudige basisrichtlijnen te houden:
1. Schrijf je content vanuit een dienstverlenende gedachte en concentreer het rondom thema’s die bij jouw merk of product passen. Niet vanuit een verkoopgedachte.
2. Reserveer een centrale plek op je website waar je deze content plaatst. Bijvoorbeeld: nieuws of blog.
3. Laat weten dat je nieuwe content geplaatst hebt via verschillende kanalen als social media of nieuwsbrieven. Vergeet vooral niet Google+ om je vindbaarheid in Google search te vergroten.
4. Zorg dat jouw content gedeeld kan worden via social media of email forwarding.
5. Houd bij het schrijven van je content rekening met richtlijnen van zoekmachines. Dit bevordert de vindbaar in de zoekmachines.
6. Vul jouw content aan met afbeeldingen, infographics of video’s.
7. Vind een juiste balans in de omvang van je tekst. Niet te lang. Niet te kort. Weet dat lezers overspoeld worden met content. Voor de lezer geldt: kort en bondig. Voor de zoekmachine geldt: minimaal 300 woorden.
8. Gebruik opsommingen of samenvattingen om de essentie van je artikel te benadrukken
9. Plaats je content met regelmaat. Dit houdt je website levendig.
10. Probeer zoveel mogelijk unieke en eigen content te maken. Je zal merken dat deze content eerder wordt gedeeld dan wanneer je content van anderen overneemt.
Wil je meer weten over content marketing? Of heb je hulp nodig bij content marketing? Neem contact met ons op.