Je bent een online retailer en je wilt meer producten verkopen. Hoe doe je dat dan? Je zal je producten online moeten promoten. Waarschijnlijk denk je dan direct aan SEO en SEA. Maar er is meer. Overweeg eens je producten op te nemen in vergelijkingssites of Google Shopping.
Hoe zoeken Nederlanders naar producten?
40% van de Nederlandse internetgebruikers maken gebruik van vergelijkingssites (bijv. kieskeurig.nl, vergelijk.nl en beslist.nl). Vrouwen iets meer dan mannen. Opvallend is dat de grootste groep in de leeftijdscategorie (45-54 jaar) valt.
Jongeren kiezen eerder voor alternatieve mogelijkheden. Welke dat zijn wordt niet in het onderzoek van ComScore genoemd, maar de kans is groot dat zij deze informatie met elkaar delen via sociale netwerk sites of de informatie vinden met Google.
Google Shopping
Vergelijkingssites zijn voor de meesten wel bekend. Google Shopping een stuk minder. Google Shopping is een vergelijkingssite van Google en was sinds 2011 in Nederland gratis beschikbaar. Google Shopping is een integraal onderdeel van Google Search. De Google Shopping resultaten worden rechts getoond (zie afbeelding onder).
Sinds deze zomer is het een betaalde service geworden waar je op basis van CPC (Cost per Click) aan mee kunt doen. Sinds kort heeft er een integratie plaats gevonden met Google AdWords. Je kunt je producten nu dus beheren vanuit je Google AdWords account. Voorwaarde is wel dat jouw account gekoppeld is aan Google Merchant Center en dat je data kan aanleveren om PLA’s (Product Listing Ads) op te kunnen zetten.
Clicks & Bricks
Google Shopping biedt de mogelijkheid om online verkopen te stimuleren. Maar ook de offline verkopen. Clicks & Bricks dus. Door rekening te houden met de locatie van de zoeker kunnen producten in de buurt bovenaan worden getoond. Hier liggen mogelijkheden wanneer consumenten via mobile search op zoek gaan naar producten. Een aanvullende dienst van Google is Google Aanbiedingen. Een coupon-achtige service.
Waar moet je als online retailer nu gebruik van maken? Hieronder volgt een lijst met de kenmerken van beiden.
Google Shopping
+ Producten worden getoond bij zoekopdrachten in Google
+ Recensies van winkels worden getoond
+ Beperkte productinformatie wordt getoond
+ Vergelijking is gericht op prijs
+ Betaling via CPC (Cost per Click)
+ Biedt ook kansen aan offline retailers door locatieservice
Vergelijkingssites
+ Tonen uitgebreide eigen productinformatie
+ Recensies van winkels worden getoond
+ Producten worden getest en beoordeeld door testpanels
+ Vergelijking gericht op prijs en kwaliteit
+ Betaling via CPC + (meestal) opstartkosten (zie overzicht)
+ Vaak “strenge” regels voor toelating
Conclusie
Beide mogelijkheden zijn goede opties om te gebruiken om je producten te promoten. Google shopping wordt momenteel minder gebruikt door retailers. Je kunt dit als voordeel gebruiken. Google shopping vergt wat meer technische kennis. Bij de vergelijkingssites is het wat eenvoudiger, maar je moet dan wel rekening houden met opstartkosten (€ 300,- tot € 500,-). Ook hanteren vergelijkingssites richtlijnen om toegelaten te worden.
Wil je jouw producten online promoten en verkopen? Laat je informeren over de mogelijkheden. Neem contact met ons op: 0252-428 323