Je ziet de laatste tijd steeds meer dan websites voor gigantische bedragen verkocht worden. Je zou bijna denken dat de dotcom hype weer terug van weggeweest is. Maar welke factoren bepalen nu de waarde van je site? In praktijk is het een beetje wat de gek ervoor geeft, dat blijkt wel uit de YouTube deal die Google heeft gedaan. Er zijn niet echt formules voor het bepalen van de waarde van je website. De ene keer is het 6 x de maandomzet de andere keer 10x de jaaromzet.
De 10 factoren die de waarde beinvloeden zijn:
1. Ranking van je site binnen verschillende zoekmachines In hoe meer verschillende zoekmachines je een goede positie inneemt hoe beter. Het is niet goed om bijv. alleen hoog in Google te verschijnen terwijl je in de andere zoekmachines niet hoog rankt. Gespreide hoge ranking is dus veel beter.
2. Hoeveel type-in traffic krijg je? Hoe meer mensen je site weten te vinden door het direct in te typen hoe beter dit voor de waarde van je site is.
3. RSS subscribers Veel subscribers betekent veel vast bezoekers, en dat is gunstig. Abbonnee’s vertegenwoordigen ook een waarde de niet direct uit te drukken is in geld.
4. Inkomstenverdeling Ben je afhankelijk van 1 partij bijv. Google Adsense, of heb je van meerdere partijen inkomsten. Hoe groter die verdeelheid is, hoe minder afhankelijk je bent van 1 partij, en dat is gunstig.
5. Aantal Bookmarks Hoeveel mensen hebben je website tussen de favorieten staan? De meer de beter.
6. Hoe uniek is je content Lever je unieke content of ben zijn er van sites zoals jij tientallen.
7. Autoriteit Wat voor naam heb je op het gebied van jouw niche. Als je een sterke naam hebt zoals in de SEO branche SEObook heeft dan is dat ook erg veel waard.
8. Onderhoud Heeft de site veel onderhoud nodig, moet deze dagelijks door verschillende mensen onderhouden worden of is het meer user generated content. Gaat het om bijv. een blog dan is er veel aandacht voor nodig, dit is meestal nadelig voor de prijs aangezien de blogger de waarde vertegenwoordigt.
9. Members / nieuwsbrieflezers Anders dan RSS subscribers kan je site ook veel geregistreerde leden hebben welke ook nieuwsbrieven ontvangen. Dit heeft erg veel marketingwaarde, hoe meer nichegevoelige informatie hoe meer het waard is.
10. Stats En natuurlijk zijn de bezoekersaantallen, pageviews en pagerank erg belangrijk bij het bepalen van de waarde.