2020 zat vol met onverwachte gebeurtenissen die van invloed waren op SEO. Ben je klaar voor 2021? Hier zijn drie dingen die je in gedachten moet houden.
1: zoek intentie & vraag zijn vloeiend
Het is belangrijk om te weten dat zoekintentie en -vraag vloeibaar zijn – en veel meer dan ik eerder dacht. Het begrijpen van de bedoeling van de zoeker is een cruciaal onderdeel van een succesvolle SEO-strategie, omdat je een fundamenteel begrip moet hebben van de bedoeling achter een zoekopdracht om een pagina op te bouwen die aan die bedoeling voldoet.
Als uw pagina de beste match is voor de intentie, zal Google uw pagina in hun resultaten rangschikken, simpel gezegd (hoewel het maken van uw pagina de beste match is een beetje ingewikkelder). Maar wat gebeurt er als een wereldwijde pandemie de zoekintentie voor een zoekopdracht verandert?
Nou, dan past u zich aan of verliest u posities. Lily Ray van Path Interactive deelde bijvoorbeeld een onderzoek waarin ze vragen zag zoals [Anonieme alcoholisten] en [Anonieme alcoholistenbijeenkomsten] die terugkwamen op websites zoals AA-Intergroup en In the Rooms die virtuele herstelvergaderingen en -middelen bieden.
Dit toont aan hoe snel Google hun resultaten kan aanpassen aan de bedoeling van mensen in quarantaine die virtuele herstelondersteuning nodig hadden, zelfs zonder “virtueel” of “online” in hun zoekopdracht op te nemen.
En verschuivingen in de intentie van de zoeker zijn niet de enige manieren waarop het gedrag van de zoeker kan veranderen. Er is ook het potentieel dat het zoekvolume en de interesse in een bepaalde zoekopdracht bijna in één nacht kan exploderen of verdwijnen. Nogmaals, we zagen dit gebeuren in meerdere verticalen tijdens de vroege stadia van de pandemie.
Bekijk deze Google Trends grafiek voor [toiletpapier]:
Of deze trendlijn voor [zuurdesembrood]:
We kunnen ook zien hoe snel zoekinteresse kan dalen door te kijken naar [film tickets]:
Terwijl de kans op een andere pandemie zoals die van COVID-19 (hopelijk) klein is, illustreren deze grafieken hoe belangrijk het diversifiëren van je trefwoorden kan zijn. In feite is het een sterk bewijs dat u uw hele marketingstrategie moet diversifiëren, in plaats van al uw eieren in het “Google-mandje” te stoppen.
Deze grafieken benadrukken ook het belang van flexibiliteit en het kunnen inspelen op opportuniteiten, of het draaien wanneer opportuniteiten elders liggen. Dus hoe beschermt u zich tegen verschuivende zoekintenties of een massale daling van het zoekvolume?
Hoewel u het gedrag van de zoeker niet kunt controleren, kunt u het wel controleren en aanpassen. Om potentiële verschuivingen in de intentie van de zoeker te identificeren, houdt u een oogje op uw doel-SERPs en hoe ze veranderen.
Als u meer en meer pagina’s ziet die een andere bedoeling hebben dan uw pagina, is het waarschijnlijk dat Google een andere bedoeling heeft – u moet misschien uiteindelijk uw pagina veranderen of het risico lopen om uw positie te verliezen.
Om de zoekinteresse bij te houden, kunt u kiezen uit verschillende hulpmiddelen die het maandelijkse zoekvolume meten, zoals SEMrush, Moz of Ahrefs. Google Trends geeft u ook een richtingsgevoel van waar de zoekinteresse naartoe gaat.
In 2021 moet je je nooit te comfortabel voelen. Flexibel zijn en het vermogen hebben om zich aan te passen is essentieel voor online succes.
2: Lokale bedrijven & lokale SEO-professionals moeten wendbaar zijn
Nu we het hebben over de noodzaak om zich snel aan te passen, is dat nergens zo waar als bij de lokale zoektocht dit jaar. Een van de zwaarst getroffen sectoren tijdens deze pandemie is het lokale bedrijfsleven.
Lockdowns en sociale beperkingen dwongen veel van deze ondernemers om creatief te zijn en nieuwe manieren te vinden om in contact te blijven met hun klanten, zoals contactloze pick-up of virtueel overleg. Voor veel bedrijven kan het echter een groot verschil maken om hun klanten gewoon te laten weten of ze open zijn of niet.
Het siert hen dat Google een fatsoenlijke job heeft gedaan door verschillende opties binnen Google My Business aan te bieden voor lokale bedrijven om met hun klanten te communiceren.
Ik heb eerder dit jaar een indrukwekkende presentatie van GMB savant Joy Hawkins bijgewoond, waarin alle beschikbare opties binnen Google’s platform werden geschetst. Enkele van de onlangs toegevoegde GMB functies zijn:
- Een LGBTQ-vriendelijk attribuut.
- Oproepknoppen in lokale kennispanelen.
- Een online bedrijfsurenattribuut.
- Een online afspraakattribuut.
Als u op de hoogte wilt blijven van alle nieuwe attributen die aan GMB zijn toegevoegd en nog steeds worden toegevoegd, raad ik u ten zeerste aan deze bron te bekijken op de site van Hawkins.
Hoewel de meeste lokale bedrijven baksteen- en mortellocaties zijn, moeten ze zich verantwoorden voor het zoeken als een legitiem kanaal voor de communicatie met klanten, en de pandemie benadrukte dit feit als sluitingen die het bedienen van klanten in hun fysieke ruimtes bemoeilijkten.
De meest wendbare bedrijven en lokale SEO-professionals zouden in staat moeten zijn om gebruik te maken van nieuwe mogelijkheden van lokale zoekopdrachten door optimaal gebruik te maken van de tools die Google en andere zoekmachines bieden – en met de nieuwe functies die steeds worden toegevoegd, zullen deze wendbare bedrijven en SEO-professionals ook na de pandemie blijven floreren.
3: De SEO-gemeenschap blijft sterker worden
Zelfs in het geval van dergelijke tegenspoed zal de SEO-gemeenschap even open, ondersteunend en innovatief blijven. Ik ben er altijd trots op geweest om deel uit te maken van deze levendige gemeenschap van search professionals, maar nooit meer dan dit jaar.
Te midden van wat een van de meest uitdagende jaren in de VS en over de hele wereld is geweest, heb ik consequent SEO-professionals zien opvoeren om elkaar te helpen.
Ik heb SEO-professionals gezien die andere professionals ondersteunen die zijn ontslagen als gevolg van de pandemie door hun cv’s te delen op Twitter en hen te helpen bij het vinden van nieuwe rollen in de industrie.
Ik heb ook tal van zoekprofessionals en bureaus gezien die gratis advies en informatie delen om bedrijven te helpen in deze moeilijke tijden. Dit is altijd al een praktijk geweest binnen SEO, maar ik heb het vooral gezien in de loop van 2020. Ik heb zelfs het voorrecht gehad om deel uit te maken van een dergelijk initiatief bij mijn eigen bedrijf.
SEO-professionals hebben zelfs gebruik gemaakt van hun niet-SEO-vaardigheden om geld in te zamelen voor mensen die getroffen zijn door COVID of om een positieve geestelijke gezondheid te ondersteunen.
Conclusie
2020 heeft laten zien dat veranderingen zeer snel kunnen plaatsvinden en dat u als SEO-professional wendbaar moet zijn om uw strategie snel aan te passen aan nieuw zoekgedrag, consumentenomgevingen en mogelijke beperkingen.
Gelukkig is search een kanaal waar je relatief snel kunt draaien en verschuiven als je er op voorbereid bent. Zorg er dus voor dat u in 2021 regelmatig SERP’s bekijkt om er zeker van te zijn dat uw pagina’s of toekomstige pagina’s nog steeds in lijn zijn met de intentie en de interesse van de zoeker.