De afgelopen 10 maanden hebben PPC-professionals een spoedcursus in aanpassingsvermogen, vindingrijkheid en wendbare marketing gevolgd. Degenen die het goed deden in een pandemische PPC, verdienen een gevorderde eregraad in “PPC’ologie”. In veel gevallen heeft slimme, effectieve PPC merken letterlijk gered van de rand van de afgrond.
Maar laten we eerlijk zijn, PPC-professionals zijn in een bijna constante staat van heruitvinding sinds PPC voor het eerst een ding werd. Vergeleken met andere marketingdisciplines zoals print en broadcast, zijn we op zijn best in onze puberteit, wat eigenlijk een spannende plek is om te zijn. In 2020 hebben we net veel meer heruitgevonden en aangepast in een zeer korte tijd.
Het tumult van de afgelopen maanden kan een verborgen zegen zijn. Slimme PPC-professionals zijn nu goed gepositioneerd om de tools die ze tot hun beschikking hebben te gebruiken om merken te helpen een golf van herstel te berijden en zich tegelijkertijd aan te passen aan nieuwe normalen in de manier waarop mensen de zoektocht gebruiken om handel te drijven.
PPC automatisering: 2020’s lessen voor een banner 2021
We hebben het afgelopen jaar met name de kracht en de valkuilen van PPC-automatisering uitvoerig besproken. Het was het hoofdonderwerp van ons artikel over Search Engine Land van 21 oktober 2020 en was een terugkerend onderwerp tijdens ons nu tweewekelijkse, virtuele PPC gemeentehuis, dat werd gelanceerd naar aanleiding van de pandemie.
Nu willen we de discussie verder brengen dan de manier waarop we werken in sterk geautomatiseerde kanalen en de lessen die we hebben geleerd tijdens de wilde en onvoorspelbare maanden van het recente verleden met elkaar verbinden. Zeker, automatisering maakt het gemakkelijk om basis-PPC te doen, maar het maakt het ook gemakkelijk om lui te zijn. Wees niet lui. Neem wat aanwijzingen uit 2020 en leer je aan te passen en geweldig te zijn. Het voorspellen van en snel reageren op gedragsveranderingen met behulp van een slimme mix van geautomatiseerde tools en handmatige controles kan u voorblijven.
Les 1: Homebodies still do commerce
Vroeg in de pandemie vreesden veel mensen dat de economische en werkgelegenheidsproblemen de uitgaven zouden doen verdwijnen. In veel gevallen gebeurde het tegenovergestelde. De pandemische inkoop schoot in veel gebieden omhoog. Degenen die op de verschuivingen hadden geanticipeerd, wonnen.
Meer tijd thuis leidde tot meer uitgaven voor woningverbetering, goederen voor het thuiskantoor, consumentenelektronica, landschapsarchitectuur en andere zaken om het in quarantaine plaatsen van mensen meer draaglijk te maken.
Gesloten sportscholen leidden tot een torenhoge vraag naar fietsen, homefitnesstoestellen, kajaks en online gezondheidscoaching.
Minder vliegreizen en meer reizen over de grond hielpen mensen om een mooiere rit te krijgen. Autohandelaars die de veranderende motivatoren begrepen en hulpmiddelen zoals Campaign Automator gebruikten om prioriteit te geven aan de juiste inventaris, hebben in de loop van 2020 veel geld geïncasseerd.
Veel indicatoren laten zien dat veel bedrijven en werknemers nu meer flexibiliteit en afstandswerk omarmen. Mensen hebben het leuk gevonden om een uur of meer van hun dag in de file te staan. En zoals we hierboven hebben gezien, proberen mensen natuurlijk het beste uit hun situatie te halen. Het is deze combinatie van factoren die door wat er in 2020 is gebeurd, is versneld, die kan leiden tot een permanente verschuiving in de manier waarop mensen omgaan met merken en handel drijven (in en buiten de bedrijfstijd).
Als PPC-professionals kunnen we gedijen door ons meer te richten op onze strategische rollen en de machines te laten omgaan met de vervelende en repetitieve toetsdruk die we ooit zelf deden. Maar laten we duidelijk zijn, de mens is een essentieel onderdeel van de formule voor PPC-succes in 2021 en daarna.
Omdat het gedrag van de consument op onverwachte wijze blijft veranderen als reactie op maatschappelijke en pandemische krachten, kunnen de machines niet slagen op hun eigen kunstmatige intelligentie en machinaal leren met behulp van historische trends en gegevens.
Hoewel de machine kan veranderen biedingen in reactie op externe factoren die invloed hebben op de omrekeningskoersen, kan het niet besluiten dat een bedrijf moet zijn distributiemodel te veranderen en al hun advertenties te herschrijven om een belangrijke nieuwe trend in 2020 te markeren: BOPIS (online kopen, ophalen in de winkel). Een grote les van 2020 was dat snel veranderende dynamiek op het terrein signalen kan sturen die de machines kunnen gebruiken om verspilde advertentie-uitgaven te vermijden, maar niet altijd op een manier om bedrijven te helpen nieuwe kansen te grijpen.
PPC-professionals hebben een kans (en een verantwoordelijkheid) om de tools die ze tot hun beschikking hebben onder de knie te krijgen EN een dieper strategisch inzicht toe te passen om ervoor te zorgen dat de machines het beste doen wat ze kunnen om een publiek te bereiken door middel van betaald zoeken.
Alleen vertrouwen op de platformtools zal niet werken in 2021 en daarna. De inheemse, ongelijksoortige automatiseringen binnen Google, Bing, Amazon en Facebook kunnen zeker werken voor basisbetaald zoeken. Toch zijn ze niet goed geschikt voor de behoeften van geavanceerde PPC-marketeers die streven naar stellaire resultaten.
Het evoluerende landschap voor digitale marketing in 2021 vereist dat PPC-professionals voorop blijven lopen in de ontwikkelingen en kansen. PPC rockstars zullen degenen zijn die dit jaar alle tools die ze tot hun beschikking hebben, maximaal benutten.
les 2: Mensen houden van gemak, waardoor eCommerce een almachtige koning wordt
Oké, aan de oppervlakte is het belang van gemak vanzelfsprekend. Maar in de afgelopen maanden heeft het verlangen naar veiligheid en zekerheid de behoefte aan gemak en gemak verdubbeld. Slimme PPC-marketeers kijken meer holistisch naar hun marketingmix. Een aantal zaken om te overwegen:
- Het begrip “zoeken” gaat veel verder dan Google en Bing. Er wordt overal gezocht, ook op Amazon en Facebook (met name Marketplace).
- Mensen zoeken niet alleen op één kanaal. Ze kunnen beginnen in Google voordat ze op Marketplace naar een gelijkwaardig gebruikt item zoeken, en dan kunnen ze kijken om te kopen bij convenience-leader, Amazon.
- De verschuiving naar werken op afstand gaf de meeste mensen veel meer schermtijd. Sommigen hebben misschien zelfs een beetje gewinkeld op bedrijfstijd! (en zal dat waarschijnlijk ook blijven doen).
- Mensen moeten eten. Velen zullen misschien nog lang geen binnenrestaurants bezoeken, maar ze zijn misschien wel verliefd geworden op het eten dat aan de deur van het restaurant wordt afgeleverd.
Een one-trick PPC pony zijn, snijdt het niet meer. Cross-channel PPC-marketing is waar de winnaars stijgen. Effectieve, uniforme campagnes die worden beheerd vanuit één enkele interface geven de PPC-marketeers meer macht om klanten te ontmoeten waar ze zijn en hoe ze zich gedragen.
Met Optmyzr kunnen adverteerders elk kanaal onafhankelijk optimaliseren om het meeste uit de unieke mogelijkheden te halen en vervolgens een cross-platform budgetoptimalisatie doen die prioriteit geeft aan advertentie-uitgaven in de best presterende kanalen.
Les 3: Verstoring van de toeleveringsketen kan de mogelijkheid om te verkopen in gevaar brengen.
Zelfs in “normale” tijden hebben bedrijven nog steeds moeite met de voorspelbaarheid in hun toeleveringsketens en leveringskanalen. Kleine verstoringen kunnen leiden tot enorme uitdagingen bij het voldoen aan de vraag van klanten.
Van toiletpapier en handreiniger tot mountainbikes of beschikbare tijdvensters op skipistes, de toeleveringsketen en de beschikbare voorraden kunnen enorme grenzen stellen aan de mogelijkheid om te verkopen. De wereldwijde pandemie veranderde de afgelopen maanden “onvoorspelbaar” in een dagelijkse norm en daagde marketeers uit om de ACTUAL-verkoop nog verder om te zetten.
- Door verstoringen ver stroomopwaarts in de toeleveringsketen kan het bijna onmogelijk zijn om het vermogen om aan de vraag te voldoen te voorspellen, met name wanneer de vraag plotseling stijgt.
- Disparatie van gegevensbronnen over de verschillende toeleveringskanalen kan het vermogen van een marketeer om te weten wat hij op de markt moet brengen en wanneer hij dat moet doen, verder bemoeilijken.
- Een verstoring die groot genoeg is, zelfs voor een korte tijd, kan een maand lang effect hebben.
Met de nieuw ontworpen Campaign Automator van Optmyzr kunnen adverteerders ervoor zorgen dat hun advertenties zich richten op alleen die producten die klaar zijn om te worden gekocht. Na het specificeren van sjablonen voor de accountstructuur, advertentietekst, trefwoorden en uitbreidingen, bouwt de tool automatisch de nodige campagnes en advertentiegroepen op om de beschikbare voorraad te adverteren. Het maakt de advertenties zelfs relevanter door adverteerders dynamische elementen zoals de laagste prijs, het aantal productvarianten (bijvoorbeeld ‘beschikbaar in 5 kleuren’) of beperkte beschikbaarheid te laten invoegen om een gevoel van urgentie bij te brengen (bijvoorbeeld ‘slechts 3 links’).
Bijschrift: Campaign Automator van Optmyzr maakt het voor adverteerders gemakkelijk om altijd de juiste advertenties te laten draaien op basis van hun zakelijke professionals en inventaris.
Naast het automatiseren van zoekadvertenties uit inventaris, kunnen adverteerders met een Google Merchant Feed ook hun Shopping en Smart Shopping campagnes automatiseren met de Shopping Campaign Builder en Refresher. Deze eenvoudig te gebruiken tools helpen geavanceerde winkelcampagnestructuren in enkele minuten op te bouwen en worden regelmatig ververst om te voorkomen dat er verspilde advertenties worden uitgegeven wanneer populaire producten niet meer op voorraad zijn.