In de vorige nieuwsbrief werden 3 oorzaken van slechte website-rankings besproken. Hieronder worden 3 andere oorzaken toegelicht.
1. Je website is niet mobielvriendelijk
Google hecht veel waarde aan een goede User Experience (UX) van een website. Het maken van een responsive website is de eerste stap om de UX te verbeteren. Om deze reden is Google overgestapt om mobiel eerst te indexeren. Wat betekent dat Google websites rangschikt op basis van hun mobiele versie in plaats van de desktop. Een website die niet mobielvriendelijk is, kan daarom lager uitkomen in de rankings van zoekmachines.
Hoe kun je de mobiel vriendelijkheid testen?
Google heeft een gratis tool om te testen of een pagina op je site mobiel vriendelijk is. Ga hiervoor naar https://search.google.com/test/mobile-friendly. Na het invoeren van de URL kom je er snel achter of je website geschikt is voor mobiele apparaten.
Hoe los je het op?
Wanneer je de mobielvriendelijke test uitvoert, zal Google automatisch wijzigingsvoorstellen doen. Je kunt jouw web ontwikkelaar vragen deze wijzigingen door te voeren om je website mobielvriendelijk te maken. Zodat de website goed te bekijken en gebruiken is op verschillende devices.
2. Je bent slachtoffer geworden van negatieve SEO
Je spreekt van negatieve SEO wanneer anderen het zoekalgoritme van Google manipuleren. Waardoor de positie van je website in zoekmachines als Google daalt.
Hoe herken je negatieve SEO?
Er zijn verschillende manieren om negatieve SEO te herkennen:
- Houd het aantal links dat je verkrijgt in de gaten. Als je veel links opmerkt van sites van lage kwaliteit die je niet hebt aangemaakt, kan een externe partij hier invloed op hebben.
- Controleer het aantal links dat je de afgelopen 60 dagen bent kwijtgeraakt. Als je voortdurend links verliest van autoriteitssites, kan het zijn dat externe partijen de links hebben verwijderd.
- Houd de website continu in de gaten en controleer het robots.txt-bestand, het .htaccess-bestand en de Search Console op fouten, waarschuwingen of malware.
- Gebruik de hulp van software zoals Copyscape om te bepalen of er op andere websites gelijksoortige teksten worden gebruikt.
- Houd de kwaliteit van het verkeer in de gaten, met name een toename van het aantal bots of een toename van het bouncepercentage.
- Controleer de snelheid van jouw site op https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ en los alle problemen op die jouw site langzamer maken.
Hoe los je het op?
Los alle problemen op die je in de bovenstaande stap hebt geïdentificeerd. Je moet jouw website continu bewaken via de Google Search Console. Houd ook de verworven / verloren links in de gaten, omdat dit de grootste reden kan zijn dat je lager in de ranking staat. Houd je website vrij van malware en bewaar altijd een meest recente en een iets oudere back-up van jouw website. Malware kan ervoor zorgen dat je jouw website ranking vrijwel onmiddellijk verliest.
3. Je hebt onlangs veel pagina’s op je website toegevoegd met inhoud van lage kwaliteit
Als je een daling in de ranking opmerkt en je hebt nieuwe pagina’s op je site toegevoegd, kan deze daling veroorzaakt worden door inhoud van lage kwaliteit.
Hoe kunnen inhoudspagina’s van lage kwaliteit worden geïdentificeerd?
Een pagina is van lage kwaliteit als:
- Inhoud niet origineel of uniek is.
- De pagina beantwoordt de vraag van de gebruiker niet naar tevredenheid.
- Informatie wordt niet ondersteund door relevante en gezaghebbende bronnen.
- Er worden te weinig woorden op een pagina gebruikt.
- Er zijn tal van grammaticale fouten.
- De gebruikte taal is moeilijk te begrijpen.
Hoe kun je content van lage kwaliteit aanpassen?
Bekijk de aangepaste en toegevoegde pagina’s nauwkeurig. Wijzig de inhoud om deze uniek, aantrekkelijk, informatief, gezaghebbend en begrijpelijk te maken. Breng per pagina wijzigingen aan en vraag indexering aan van de aangepaste pagina via de Google Search Console.
Bron: https://www.semrush.com/blog/16-things-can-hurt-your-site-rankings-seo-checklist/