Lokale zoekresultaten in Google. Zorg dat je vermeld wordt!
Wanneer je zoekt op een bedrijfsactiviteit in combinatie met een plaatsnaam op jouw computer of smartphone, zie je direct bovenaan drie lokale zoekresultaten. Deze zeer opvallende lokale zoekresultaten zijn verrijkt met bedrijfsgegevens en routebeschrijving. Zou het niet mooi zijn als jouw bedrijf in deze top 3 staat? Hieronder vind je drie tips hoe je dit doet.
Google past lokale zoekresultaten aan
Het blijk dat Google de laatste tijd druk bezig is om de kwaliteit van de lokale zoekresultaten te verbeteren. Eind 2015 heeft er een flinke aanpassing plaatsgevonden waarbij het aantal lokale zoekresultaten is teruggebracht van 7 naar 3 vermeldingen. Voor diegene die zoekt is dat prettig. Voor jou als bedrijf niet, tenzij je in deze top 3 vermeld staat.
Deze aanpassing is slechts één van de signalen dat verraadt dat Google bezig is om de gebruikerservaring van lokale zoekopdrachten te verbeteren.
Welke ontwikkelingen wijzen er op dat er iets groots te gebeuren staat?
Google verwacht dat jouw website mobielvriendelijk is
Al sinds lange tijd maakt Google er geen geheim van dat websites mobielvriendelijk moeten zijn. Voldoet een website niet aan de mobielvriendelijke spelregels, dan heeft dit direct invloed op de vindbaarheid in Google.
Wil je weten of jouw website mobielvriendelijk is? Doe de mobielvriendelijke test van Google.
Lokaal zoeken met smartwatches en infotainmentsystemen
Een paar jaar geleden was een smartwatch vooral nog een speeltje voor gadgetfreaks, tegenwoordig is het al redelijk mainstream. De mogelijkheden zijn nog relatief beperkt als je het vergelijkt met een smartphone, maar dit is een kwestie van tijd. Dragers van deze apparaten kunnen nu al hun smartwatch raadplegen om het dichtstbijzijnde tankstation te vinden.
Android Auto
Vorig jaar zijn de eerste auto’s uitgerust met Android Auto. Dit is het infotainmentsysteem van Google voor in de auto. Je voelt ‘m al… ook hier wordt de lokale zoektechnologie toegepast.
Deze ontwikkelingen op het gebied van smartwatches en infotainmentsystemen tonen duidelijk het belang aan om hoog te scoren in lokale zoekresultaten. Houd hier dus rekening mee!
3 Tips voor betere lokale zoekresultaten
Je begrijpt nu het belang van een top 3 positie in de lokale zoekresultaten van Google. Maar hoe bereik je dat? Met onderstaande kleine ingrepen zorg je er voor dat jouw website een prominente positie krijgt in deze lokale zoekresultaten.
Tip 1. Maak een Google bedrijfspagina aan
Een voorwaarde om opgenomen te worden in de lokale zoekresultaten is dat je een Google bedrijfspagina hebt. Zo kan Google verifiëren of je ook echt een bedrijf bent. Link jouw Google+ account voor de zekerheid aan je Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools). Zo is alles netjes aan elkaar gekoppeld.
Tip 2. Zorg voor goede Google recensies
Natuurlijk wil je ook laten zien dat je uitstekende kwaliteit levert. Toon dit aan met goede recensies en 5-sterren beoordelingen bij de lokale zoekresultaten. Hoe meer recensies en hoe hoger de beoordelingen, hoe groter de kans is dat je hoger eindigt in de lokale zoekresultaten.
Je hebt een Google bedrijfspagina nodig om recensies te kunnen ontvangen. Vraag jouw klanten om een recensie achter te laten en je zal zien dat je snel met mooie recensies in de zoekresultaten staat opgenomen.
Tip 3. Toevoegen van schema.org markup data
Wil je je kansen vergroten om opgenomen te worden in de top 3 van lokale zoekresultaten? Dan kun je JSON-LD code toevoegen aan je webpagina volgens het schema.org format. Hoe dit moet lees je op de developerspagina van Google.
Samenvatting
In dit artikel heb je gelezen waarom het belangrijk is om aandacht te besteden aan lokale zoekresultaten. Met de genoemde tips kan je jouw kansen vergroten om beter vindbaar te worden.
Hulp nodig?
Kom je er niet uit? Of ontbreekt de tijd? Laat ons het doen. Wij maken jouw Google+ bedrijfspagina aan. Bel ons op 0252 428 323 of vraag de offerte aan.