Hieronder vind je 5 tips die handig zijn bij het beheer van een advertentie in Google Ads.
1. Kies het juiste zoektype voor zoekwoorden
Breed zoeken
Standaard worden er brede zoekwoorden gebruikt in Google Ads. Met dit zoekwoordtype geef je veel controle uit handen. Je laat hiermee het systeem bepalen of een zoekopdracht mogelijk relevant is. Om meer controle te hebben kun je beter kiezen voor de andere drie zoekwoordtypes die hieronder staan beschreven.
Voorbeeld
Breed zoekwoord | Advertenties accepteren volgende zoekopdrachten |
Woning huren | Vakantie woning huren Woning huren in Spanje |
Modifier voor breed zoeken
Het verschil met breed zoeken is dat je met dit type meer controle hebt. Met modifier voor breed zoeken worden alleen advertenties getoond bij woorden waarvoor je een plusteken hebt gezet. Er kunnen woorden vóór, na of tussen de termen geplaatst worden in willekeurige volgorde. Met de modifier kan je de relevantie van je zoekwoorden vergroten, maar dit kan er ook voor zorgen dat er minder bezoekers naar je website komen.
Voorbeeld
Modifier breed zoeken | Advertenties accepteren volgende zoekopdrachten |
+Woning +huren | Woning huren Spanje Huren van een woning |
Woordgroep
Advertenties kunnen worden getoond voor zoekopdrachten die overeenkomen met een woordgroep of afgeleiden daarvan, met woorden ervoor of erna. De advertenties worden niet getoond als er een woord in het midden van de woordgroep wordt geplaatst. Woordgroepen worden aangegeven met aanhalingstekens.
Voorbeeld
Woordgroep | Advertenties accepteren volgende zoekopdrachten |
“rode fiets” | rode fiets kopen uitverkoop rode fiets |
Exact zoekwoord
Met exact zoeken wordt je advertentie getoond aan klanten die je exacte zoekwoord of een sterk gelijkende variant gebruiken in een zoekopdracht. Exacte zoekwoorden worden tussen vierkante haakjes geplaatst. Dit zoektype geeft je de meeste controle over wie je advertentie te zien krijgt en kan leiden tot een hogere CTR.
Voorbeeld
Exact zoekwoord | Advertenties accepteren volgende zoekopdrachten |
[herenfiets kopen] | herenfiets kopen een herenfiets kopen |
Bron: https://support.google.com/google-ads/answer/7478529?hl=nl
2. Voeg extensies toe
Voeg zoveel mogelijk extensies toe om de advertentie nog meer op te laten vallen. Er zijn verschillende extensies die je kan toevoegen zoals; highlight-, prijs- en locatie extensies.
3. Houd display advertenties en tekst advertenties gescheiden
Er zijn verschillende netwerken waar de advertenties vertoond kunnen worden. De eerste is het zoeknetwerk, dit zijn voornamelijk de bekende advertenties in de Google zoekmachine. De andere is het display netwerk. Hier worden (display)advertenties bij verschillende websites getoond. Bij het plaatsen van een advertentie staat standaard ingeschakeld, “We tonen jouw advertentie overal”. Het is verstandig om dit uit te zetten omdat dit voor de meeste campagnes niet de meest optimale instelling is. Je wilt immers zo veel mogelijk controle over je advertenties hebben. Hierdoor is het goed om de advertenties binnen de Google zoekmachine te scheiden van de display advertenties. Maak hiervoor een aparte campagne aan. Zo kan aan elk van deze kanalen een eigen dagbudget en advertentietijden worden ingesteld.
4. Bereik klanten met demografische targeting
In Google Ads kun je met demografische targeting een gerichte groep potentiële klanten benaderen waarvan de kans groot is dat ze binnen een bepaalde categorie vallen. Zoals een bepaalde leeftijdsklasse, een bepaald geslacht, een bepaald opleidingsniveau of een bepaald gezinsinkomen. Kijk of er bij een van deze categorieën mogelijkheden zijn om te optimaliseren. Bijvoorbeeld je bent verkoper van scootmobielen. Je zou dan naar de categorie leeftijd kunnen kijken. Je producten zijn vooral bedoeld voor wat oudere mensen. Daarom zou je voor deze leeftijdscategorie de biedingen kunnen verhogen.
5. Plaats meerdere advertenties
Het is aan te raden om voor een advertentiegroep minimaal 3 advertenties aan te maken. Dit is handig om de verschillende advertenties met elkaar te kunnen vergelijken. Zo kun je zien op welke advertentie meer of minder geklikt wordt. Een minder populaire advertentie zou je dan kunnen aanpassen. Op goedlopende advertenties kunnen varianten worden geschreven die mogelijk nog beter scoren.