Hoge posities behalen met zoekmachine optimalisatie (SEO) is een uitdaging op zich, maar heb je eenmaal topposities bereikt dan is het zaak om er alles aan te doen om je posities te behouden. De concurrentie is moordend en als je even niet oplet kunnen je zwaarbevochten posities zomaar verdwijnen.
In dit artikel vertellen we wat je moet doen om je posities te behouden.
Controleer je posities met een rank checker tool
Voordat je je gaat richten op het behouden van je topposities is het goed om behaalde posities in kaart te brengen. Hiervoor zijn verschillende rank checker tools beschikbaar. Maak gebruik van gratis tools als RankChecker van SeoBook, Serps.com of WebCEO.
1. Houd je website actueel
Google let sterk op de kwaliteit en versheid van je content. Websites waar geen nieuwe content aan wordt toegevoegd, verliezen op den duur terrein. Gebruik dit als je voordeel en houd je website actueel met blogposts en nieuwsartikelen. Wat extra goed werkt is het toevoegen van afbeeldingen en/of video’s. Niet alleen heeft Google een voorkeur voor rijke multimediale webpagina’s, maar afbeeldingen en video’s zorgen er ook voor dat bezoekers langer op je pagina blijven wat de bounce rate verlaagt.
2. Zorg dat je website snel laadt
Google benadrukt dat laadtijd van je webpagina’s een belangrijke rankingfactor is. Waarom? Omdat het een betere gebruikerservaring levert. Ze verwachten zelfs dat het direct zichtbare deel van jouw webpagina op mobiele apparaten binnen 1 seconde laadt. Houd daarom je webpagina zo licht mogelijk door afbeeldingen te comprimeren. Maak je gebruik van trage, vaak goedkope, hosting? Overweeg over te stappen naar een snellere webserver. Controleer je snelheid met Google PageSpeed Insights of GTmetrix.
3. Bouw aan je inkomende links
Een veelgemaakte fout van marketeers is dat ze denken dat ze zo veel mogelijk inkomende links moeten hebben. Echter, het gaat om de kwaliteit van de inkomende links en niet om de kwantiteit. Probeer daarom links te verkrijgen bij websites met een goede reputatie in jouw branche in plaats van bulk-aanmeldingen bij linkpagina’s (bv. startpagina.nl).
Bouw aan je inkomende links in een rustig tempo. Wanneer je in een korte periode een flinke hoeveelheid links van lage kwaliteit realiseert kan dit gezien worden als spam met als gevolg een penalty. Linkbuilding is complex en tijdrovend. Wil je dit niet zelf doen, dan kun je linkbuilding uitbesteden.
4. Creëer waardevolle uitgaande en interne links
Niet alleen je inkomende links zijn belangrijk. Ook je uitgaande en interne links. Gelukkig is dit iets wat je eenvoudig zelf kunt doen. Link naar websites met een hoge autoriteit. Dit kan een merk zijn, maar ook een overheidswebsite. Uiteraard moet er wel een duidelijke relatie zijn tussen de inhoud van jouw website en waar je naar toe linkt.
Hetzelfde geldt ook voor interne links. Verwijs vanaf je webpagina naar relevante andere pagina’s van jouw website. Maak bijvoorbeeld een link naar een pagina waar het onderwerp verder wordt uitgelegd.
5. Bescherm je deeplink-locaties
Deeplinks (inkomende links naar diepergelegen locaties/pagina’s van jouw website) hebben invloed op je organische vindbaarheid. Zorg dat je weet op welke URL’s ze binnenkomen zodat je deze locaties kan beschermen/behouden. Op deze manier kan je van deze inkomende links blijven profiteren. Het zou zonde zijn als deze zuurverdiende links op niet bestaande pagina’s uitkomen.
Meer weten over positiebehoud? Kijk op de pagina Positiebehoud of stel je vragen door contact met ons op te nemen via het contactformulier of gewoon per telefoon: 0252 428 323.