Kennisbank » Oud nieuws » De 5 meest gemaakte linkbuilding fouten door marketeers

De 5 meest gemaakte linkbuilding fouten door marketeers

24 juli 2017

Linkbuilding. Het lijkt zo makkelijk. Bezoek een flink aantal linkpagina’s en webportalen (bijv. startpagina.nl) en meld je website daar aan. Klaar zou je denken. Maar pas op! Want linkbuilding toepassen op een verkeerde manier kan ook schade aan de vindbaarheid toebrengen. Voorkom deze 5 meest gemaakte linkbuilding fouten door marketeers.

Voorkom deze 5 linkbuilding fouten

Waarom linkbuilding?

Het verkrijgen van backlinks (links vanaf andere websites) zorgt ervoor dat de populariteit van een website toeneemt. Dit versterkt het linkprofiel. En een sterk linkprofiel is nog steeds een van de meest belangrijke criteria voor een goede vindbaarheid in zoekmachines. Het is echter wel belangrijk dat backlinks afkomstig zijn van betrouwbare websites met een hoge autoriteit. Pas je linkbuilding toe op een verkeerde manier, dan kan dit zorgen voor niet of nauwelijks effect. In het slechtste geval kan het zelfs schade opleveren.

Leer van deze 5 linkbuilding fouten die in de praktijk veelvuldig door marketeers worden gemaakt.

Een sterk linkprofiel ontwikkelen door effectieve linkbuilding.

1. Backlinks alleen naar de homepage

Wanneer je als marketeer een link kunt verkrijgen op een andere website, dan is de url van de homepage (www.bedrijfsnaam.nl) waarschijnlijk het eerste dat bij je opkomt. En voordat je het weet heb je tal van backlinks die allemaal naar de homepage verwijzen. Zonde, want daardoor blijft andere content van de website onderbelicht.

Beter is om de backlinks te verspreiden over meerdere dieperliggende pagina’s van de website. Verwijs naar een dieperliggende landingspagina dat gaat over een belangrijk product of dienst. Bijvoorbeeld: www.bedrijfsnaam.nl/onderdeel/landingspagina/. De landingspagina wordt hierdoor belangrijker in zoekmachines. Maar ook voor bezoekers is het prettig, want ze landen direct op een pagina dat gaat over een gerelateerd onderwerp.

2. Teveel links aanmelden tegelijkertijd

Als je besluit om linkbuilding meer aandacht te geven, wil je waarschijnlijk direct aan de slag. Het liefst heb je zoveel mogelijk backlinks in zo’n kort mogelijke tijd. Ho. Stop! Het aanmelden van tientallen links op een dag kan bij zoekmachines de indruk wekken dat het om een automatisch proces gaat. Linkspam dus.

Beter is om de linkbuildingacties over een ruime periode uit te smeren. Dus, meld bijvoorbeeld elke week een of twee links aan. Neem de actie op in de agenda als terugkerende taak zodat je het niet vergeet.

3. Uitsluitend aanmelden bij linkpagina’s

Heeft aanmelden bij linkpagina’s (red. webportalen) zoals startpagina.nl zin? En kan het schadelijk zijn als je er voor betaalt? Nee. Sterker nog, het is aan te raden om websites bij dit soort webportalen aan te melden. Houd er echter wel rekening mee dat het om betrouwbare sites gaat met enige autoriteit. Zie punt 4.

Dus aanmelden bij linkpagina’s is goed, maar voorkom dat de website uitsluitend op dit soort sites wordt opgenomen, want in de praktijk draagt het meestal maar beperkt bij. Zorg dat de website vooral backlinks ontvangt van branche-, vak- en nieuwssites. Respectabele en relevante websites die zelf ook goed scoren in zoekmachines. Natuurlijk is dit een stuk lastiger om voor elkaar te krijgen, maar als het lukt levert dit direct een ‘boost’ op van het eigen linkprofiel.

4. Links plaatsen op onbetrouwbare websites

Niet elke website is geschikt om een link op te vermelden. Websites met een dubieus linkprofiel kunnen het eigen profiel zelfs negatief beïnvloeden. Controleer daarom altijd de betrouwbaarheid van de website. Gebruik hiervoor de website van Majestic (https://majestic.com/). De betrouwbaarheid wordt uitgedrukt in een TrustRatio. Hoe hoger de ratio, hoe betrouwbaarder en geschikter de website is.

Toont Majestic helemaal geen resultaten? Dan is de betreffende website waarschijnlijk niet geïndexeerd of verbannen uit de Google-index. Ons advies: meld je website er niet aan.

5. Links plaatsen op irrelevante webpagina’s

Dit punt is niet zozeer een linkbuilding fout en heeft ook geen negatieve effecten op je posities, maar als je toch aan de slag gaat met linkbuilding, zorg dan dat je website wordt vermeld op webpagina’s die verwant zijn aan de eigen (bedrijfs)activiteiten. Hierdoor wordt de eigen site in relatie gebracht met zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Voor een onderneming van bijvoorbeeld elektronica is het weinig zinvol om in verband te worden gebracht met websites voor bijvoorbeeld poezenliefhebbers. Wees dus selectief en plaats liever links op relevante webpagina’s.

Hulp nodig en linkbuilding fouten voorkomen?

Veelal wordt er te gemakkelijk gedacht over linkbuilding, terwijl dit misschien toch wel de meest nauwkeurige en tijdrovende bezigheid is van SEO. Er moet namelijk gezocht worden naar betrouwbare en kwalitatieve websites. Niet alleen index- en startpagina’s, maar ook branche-, vak- en nieuwssites. Dit gaat verder dan alleen een link aanmelden, maar er zal middels content een link moeten worden verkregen. Vooral deze links dragen enorm bij aan een stevige vindbaarheid.

Geïnteresseerd in kwalitatieve linkbuilding? Neem dan contact op en laat je informeren over de mogelijkheden.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.