Als je zelf aan de slag wilt met SEO, kun je vast wel een paar (gratis) SEO tools gebruiken. Dit artikel geeft uitleg aan 5 verschillende tools. Elk gespecialiseerd in een deelgebied van SEO en zijn samen prima naast elkaar te gebruiken.
SEO tools besparen tijd en zijn up-to-date
Zoekmachine optimalisatie (SEO) is tegenwoordig een complexe bezigheid. Dit komt onder meer omdat SEO uit meerdere deelspecialismen bestaat als bijvoorbeeld het kiezen van succesvolle zoekwoorden, websitetechniek en linkbuilding. Bovendien veranderen algoritmen van zoekmachines zo snel waardoor het bijna ondoenlijk is om al deze wijzigingen bij te houden. Iets wat een tool gelukkig wel kan, want ze worden door de makers constant up-to-date gehouden. SEO tools verlichten dus niet alleen het werk, ze zijn nog nauwkeurig ook.
In dit artikel behandelen we de onderstaande 5 SEO tools:
- Majestic
- GTMetrix
- SemRush
- WebCEO
- Screamingfrog
1. Wat is Majestic?
Majestic is een link analyse tool. Het beoordeelt het linkprofiel van de opgegeven website(s). Zo laat de tool zien hoeveel inkomende backlinks een website heeft, wat de kwaliteit is van deze links en tot welke branche het behoort. Door concurrerende websites te analyseren, krijg je inzicht in waardevolle links die je kunt gebruiken om de eigen website bij aan te melden. Bezoek de website
2. Wat is GTmetrix?
Bij GTmetrix draait alles om snelheid. Want ook snelheid is een belangrijke beoordelingsfactor van Google. Hoe sneller een website is, hoe groter de kans dat deze de voorkeur krijgt boven soortgelijke andere websites. GTmetrix meet de snelheid van de opgegeven website en beoordeelt op verschillende punten. Door de gedetailleerde uitkomsten kun je heel nauwkeurig de onderdelen verbeteren die de meeste vertraging opleveren. Bezoek de website
3. Wat is SemRush?
SemRush is een van de meest uitgebreide SEO pakketten die op dit moment beschikbaar is. De suite bestaat uit meerdere componenten als bijvoorbeeld content analyse rapporten, zoekwoordsuggesties, linkbuilding en het analyseren van posities in zoekmachines. Het systeem monitort de webpagina’s van de website en stelt zelfs proactief adviezen voor. Werk je met Trello? Dan kun je deze adviezen direct naar je Trelloboard exporteren. Bezoek de website
4. Wat is WebCEO?
WebCEO is net als SemRush een SEO suite, maar minder uitgebreid en voordeliger. Deze tool concentreert zich vooral op het rapporteren van behaalde posities. Zowel de posities van de eigen website als die van de concurrenten. Het vertelt welke pagina’s met welke zoekwoorden worden gevonden en toont dit op een tijdslijn. Doe je het beter of slechter dan een maand geleden? WebCEO vertelt het je. Verder kun je WebCEO gebruiken om zoekwoorden te laten onderzoeken en suggesties op te vragen. WebCEO is te verkrijgen als desktopapplicatie en als webtool. Bezoek de website
5. Wat is Screamingfrog
De SEO tool Screamingfrog scant en analyseert de website op techniek. De tool rapporteert dus geen posities in zoekmachines en vertelt ook niet hoe concurrenten presteren, maar beoordeelt de eigen website op fouten (bijv. 404 errors) en geeft verbeterpunten. Dubbele URL’s? Duplicate content? Zijn je titels te lang of hebben afbeeldingen geen ALT-tag? Elk detail van de website wordt overzichtelijk gerapporteerd waardoor de website voldoet aan de (technische) richtlijnen van zoekmachines. Screamingfrog is enkel als dekstop applicatie te gebruiken. Bezoek de website
En vergeet de SEO tools van Google niet…
Natuurlijk biedt Google ook tools die je zeker niet moet vergeten. Denk aan Google Search Console (GSC) en Google Pagespeed. GSC laat onder meer zien welke posities de website behaalt, de zoekwoorden die hier verantwoordelijk voor zijn en welke websites naar jouw site linken. Ook kun je GSC zodanig configureren waarmee je bepaalt hoe de website geïndexeerd wordt. Google Pagespeed controleert de snelheid op zowel desktops als mobiele apparaten en komt vervolgens met verbeterpunten. Wil je precies weten hoe deze tools werken? Lees de artikelen Google Search Console en Google Pagespeed.