Sinds 24 september 2013 is het niet meer mogelijk om in Google Analytics zoekwoorden te achterhalen die door gebruikers van Google search zijn ingetoetst bij het vinden van jouw website. Deze zoekwoorden worden nu afgeschermd aangeboden als “not provided”. Je weet nu niet meer met welke zoekwoorden bezoekers op jouw website zijn gekomen en welke hebben geleid tot conversies.
Privacy als reden
Als reden heeft Google aangegeven dat dit te maken heeft met de privacy wetgeving. Omdat steeds meer internetgebruikers een Google account hebben en daarmee ingelogd gebruik maken van Google search en Google+ zou dit de privacy van de gebruikers schenden. Enigszins opmerkelijk aangezien de data wel wordt vrijgegeven wanneer je gebruik maakt van Google AdWords.
Wat is de impact van de afscherming van zoekwoorden?
De lijst met zoekwoorden waarmee bezoekers via Google search op jouw website is gekomen is niet meer. Het beoordelen van zoekwoorden op basis van conversies wordt hierdoor onmogelijk. Het vergt nu een andere aanpak om de zoekwoorden te vinden die succesvol zijn voor jouw website.
6 Oplossingen bij het bepalen van kwalitatieve trefwoorden
Er bestaan vooralsnog geen methoden die de organische zoekwoorden in Google Analytics boven tafel krijgen. Wel zijn er alternatieven voorhanden die je een aardig inzicht kunnen geven over het gebruik van succesvolle zoekwoorden.
1. Google AdWords; wanneer je adverteert met Google Adwords krijg je wel de gebruikte trefwoorden en conversies te zien. Een reden om naast zoekmachine optimalisatie (SEO), ook gebruik te maken van Google Adwords.
2. Google Webmaster tool; middels de Webmaster tool van Google zou het nog steeds mogelijk moeten zijn om gebruikte zoektermen te achterhalen. Echter in de praktijk heeft Proseo dit nog niet kunnen bevestigen. De afscherming lijkt ook hier de zoektermen (deels) te maskeren.
3. Site search; Door de interne zoekopdrachten op je website te traceren krijg je een goede indruk waar jouw bezoekers naar op zoek zijn. Deze informatie kan je goed gebruiken bij het bepalen van de trefwoorden waarop je gevonden wilt worden.
4. Zoekmachines als Bing en Yahoo; ook al hebben deze zoekmachines een klein aandeel, ze geven wel deze informatie door waardoor je alsnog conversies op trefwoord kunt meten.
5. Bestemmingspagina’s; wanneer je je webpagina’s thematisch inricht, dus op trefwoordgroepen, kan je wel een relatie leggen tussen bezoek vanuit Google en de thema’s. In Google Analytics: Ga naar Verkeersbronnen -> Zoeken -> Organisch en klik op Bestemmingspagina (menu bovenin).
6. Trefwoordrapportages; trefwoordrapportages vertellen je met welke zoektermen je hoge posities behaalt in Google. Aannemelijk is dat veel hoge posities zorgen voor meer organisch bezoek. Wanneer de hoge positie-trefwoorden uit de trefwoordrapportage overeenkomen met bezochte thematisch ingerichte pagina’s (zie punt 5.), mag je veronderstellen dat deze trefwoorden verantwoordelijk zijn voor het bezoek.