We leven in de CopyPasteCultuur. Dat roept vaak ergernis op, maar kwaad worden heeft niet veel zin. Alleen het plaatje hiernaast al. Je pakt het gewoon van internet en dat mag omdat het niet van Walt Disney e.a. is. Kopiëren houd je niet tegen en het is beter hier voordeel uit te halen. Soms lukt dat prima d.m.v. aardig zijn, slijmen. We laten enkele voorbeelden zien.
Slijmen is misschien wat overdreven. Het is normaal om aardig te zijn en als dat tegen de juiste mensen gebeurt, levert het nog iets op ook.
Lief linkbuilden
Webmasters die links plaatsen worden overspoeld met linkaanvragen. Eerder waarschuwden we al tegen linkruil omdat zo automatisch heel erg veel links kunnen worden aangevraagd. De makkelijkste en meest eerlijke manier is eenzijdig linken. Naast de basishandelingen is er ook iets aardigs aan toe te voegen: slijmen! Eenzijdig linken is bedoeld om te laten zien dat A echt iets te melden heeft op de website van B. Wat moet gebeuren is dat B de website van A (of de beschrijving daarvan) gaat bekijken om te zien of plaatsen wel de moeite waard is.
Tijd voor A om aardig te zijn:
Beste beheerder van,Compliment voor de overzichtelijke website voor enthousiaste gebruikers van SEO in de metaalindustrie.
Wij van SEO Handleiding zijn ervan overtuigd dat onze website hierop zeker gevonden gaat worden. Vandaar deze vraag of een link naar onze blog geplaatst kan worden.
Het lijkt ons het beste dat er een link naar http://www.seohandleiding.nl op de pagina http://www…html komt onder het kopje Zoekmachine optimalisatie.Bij voorbaat hartelijk dank voor de moeite en met vriendelijke groet,
Link Builder
Je kan zo vriendelijk zijn als je wilt.
Wat goed werkt is persoonlijke aandacht: meld precies wat de sterke punten van B zijn. Dat maakt de kans ook groter dat de website van A op de juiste plek belandt.
Een pluim voor Duplicate Content
Content letterlijk kopiëren is natuurlijk minder lollig. Een aardige manier om hier achter te komen, is je website door Copyscape http://www.copyscape.com/ halen.
Kijk naar Fisherman Bob tegen CopyPaste Lex:
Toegegeven: 100% origineel zijn is onmogelijk, anders waren een hoop Matt Cutt’s op onze planeet. Je plukt doorgaans een bestaand idee uit de lucht en dat bouw je uit met eigen ervaringen. Maar het gebeurt dat je jouw eigen content ergens letterlijk ziet staan, en ook dan bereik je iets met slijmen. Het kattenbelletje van boven krijgt dan een iets andere inhoud. De complimenten zijn dat jij en CopyPaste het blijkbaar eens zijn en dat je het best een eer vindt jou content bij iemand anders terug te zien. Maar het grote voordeel moet je halen uit de vraag om de Canonical Link Tag naar het origineel op jouw website. Als CopyPaste de Canonical Link in de HEAD van de pagina plaats, zien zoekmachines dat de URL in de link de originele inhoud bevat:
< head >
< link rel="canonical" href=http://www.jouwsite.org/jouwpagina.php >
< /head >
De portie slijmen mag duidelijk zijn: je moet erom vragen en het wellicht lief uitleggen. Gevolg is winst voor beide partijen. CopyPaste hoeft het artikel niet weg te halen en jij krijgt de waardering van zoekmachines.
Kortom, kwaad worden heeft weinig effect en vriendelijk zijn levert iets op.