Een advocaat-generaal heeft een advies uitgebracht aan het Europese Hof. Hierin staat dat Google AdWords-advertenties ‘gewoon’ gekoppeld mogen worden aan merknamen. Door een merknaam als zoekwoord op te geven brengt Google de merkhouders geen schade toe. Anders is dit bij het gebruik van merknamen in de advertentietekst.
Het gebruik van een merknaam in de advertentietekst zelf moet dan ook wel worden verboden. Het gebruik van een andere merknaam in een advertentietekst kan voor verwarring onder de gebruikers zorgen.
Door dit advies hebben AdWords-adverteerders een vrijbrief gekregen om in hun campagnes ruimte te maken voor namen van hun concurrenten. Dit is een groot voordeel voor de onbekendere AdWords-adverteerders. Zij kunnen meeliften op de grote naamsbekendheid van hun concurrenten. Momenteel gebeurt het al veel dat bedrijven in hun AdWords- campagne gebruik maken van merknamen van de concurrentie. Echter met dit advies in de achterzak krijgen veel AdWords-adverteerders het gewenste duwtje in de rug en maken zij hier nog meer gebruik van.