Waarom Geo-targeting?
Met Geo-targeting kun je advertenties van Google AdWords (tegenwoordig Google Ads) targeten op een geselecteerde geografische locatie (bijv. “Amsterdam” of “Noord Holland”). Dat is handig als je je op een lokale doelgroep wilt richten omdat je daar bijvoorbeeld een fysieke winkel hebt of een lokale dienst aanbiedt. Je advertentie wordt dus niet getoond buiten deze geografische locatie. Hierdoor voorkom je onnodige advertentiekosten.
Google AdWords biedt verschillende manieren om je advertentie geografische te targeten:
– Stad, provincie, land
– Postcode
– Radiustargeting (gericht op een radius van een bepaald punt. Zie afbeelding onder)
In de praktijk blijkt echter dat veel adverteerders moeite hebben om met Geo-targeting voldoende aantallen bezoekers te trekken. Het is nog lastiger als je bedenkt dat veel gebruikers van zoekmachines, cookies niet accepteren of dat ze anoniem gebruik maken van Google Search waardoor hun locatie niet of nauwelijks te traceren is.
Waarom kan Geo-targeting lastig zijn?
Met Geo-targeting bereik je niet altijd de doelgroep die je wilt bereiken. Denk bijvoorbeeld aan potentiele klanten die onderweg zijn en zich niet op jouw opgegeven target locatie bevinden. Bijvoorbeeld: iemand zoekt een restaurant voor een lunchafspraak, maar bevindt zich op dat moment niet in de target-locatie. Jouw advertentie wordt niet getoond.
Andersom geldt ook: bepaalde groepen die zich wél in jouw opgegeven locatie bevinden, maar die je niet wilt bereiken.
Meer bezoekers naar jouw website?
Neem contact op
5 technieken om Geo-targeting effectiever in te zetten
Hieronder worden 5 technieken uitgelegd die zorgen dat jouw AdWords advertenties, op basis van Geo-targeting, effectiever kunnen worden ingezet.
1. Uitsluiten van sub-locaties
Google biedt je de mogelijkheid om bepaalde locaties binnen je hoofdlocatie uit te sluiten. Stel, je hebt opgegeven dat jouw advertenties getoond moeten worden in de provincie Noord Holland. Je hebt op sommige locaties geen fysieke winkels. Je kunt dan bepaalde steden of postcodegebieden uitsluiten.
2. Bodaanpassingen instellen per locatie
Je kunt per opgegeven locatie een bod instellen. Dat wil zeggen dat je meer klikbudget vrij maakt voor locaties waarvan jij verwacht dat je daar meer ROI behaalt. Jouw advertentie zal op die locaties betere posities behalen, dan locaties waar je een lager bod instelt.
3. Geo-target een gebied op basis van trefwoord
In sommige gevallen wil een lokale aanbieder alleen gevonden worden door personen die specifiek zoeken met een bepaalde zoekterm in plaats van geo-targeting instellingen. Vaak zijn personen die specifieker zoeken (bijvoorbeeld “huurwoningen Alkmaar”) meer serieus. Ook wordt je gevonden door serieuze zoekers die buiten je ingestelde locatie zoeken. Je zorgt dus dat je je geo-targeting beperkt inzet, maar concentreert rondom trefwoorden.
4. Geo-targeting met focus op mobiele apparaten
Wil je alleen je advertentie tonen aan personen die fysiek in je geo-targeting gebied zijn? Zorg dan dat je advertenties ook op mobiele apparaten worden getoond. Hierdoor bereik je groepen die bijvoorbeeld onderweg zijn. Denk aan een wegrestaurant die juist vindbaar wilt zijn wanneer mensen onderweg zijn.
5. Bodaanpassingen bij weer en tijd
Naast de mogelijkheden om Geo-targeting in te stellen op basis van locatiegegevens, kan je ook bepalen wanneer jouw advertentie wordt getoond. Dit kun je doen door het definiëren van een tijdvak maar ook op basis van het weer. Stel je wilt dat jouw advertentie alleen wordt getoond zodra het koud weer is of regent (bv. regenkleding), dan kan je met behulp van Google Script en OpenWeatherMap er voor zorgen dat alleen op dat moment jouw advertentie wordt getoond.
Afbeelding boven: Voorbeeld van Geo-targeting in combinatie met OpenWeatherMap
Uitleg over Geo-targeting?
Wil je meer weten over Geo-targeting? Kijk voor uitleg op de supportpagina van Google.