AIDA is een bekend marketingmodel. Het beschrijft de route langs 4 stations om lezers te roepen en ze iets lekkers voor te schotelen dat ze wel moeten kopen. Attention/Awareness, Interest, Desire en Action zijn gevoelens die van lezers klanten maakt. Slaagt de opzet van A tot A, dan is het opzetten van die webshop geen overbodige actie geweest. Alles begint met A. Wij kijken eerst waar we Attention/Awareness gaan neerzetten.
Attention/Awareness (verder: Attention) is aandacht trekken. Dat is op verschillende plekken te doen. Het hangt er een beetje van af van wie je die aandacht nodig hebt. Natuurlijk kijken we wat Google doet. De Googlebot zoekt zo snel mogelijk naar relevante inhoud en bekijkt de Title Tag. Daarin moet op unieke wijze staan wat de pagina inhoudt. Afijn, bekend verhaal.
Maar dan de bezoekers. Je zou zeggen: Google doet alles zoveel mogelijk vanuit het oogpunt van bezoekers dus we gooien alles op de Title Tag. Maar dat doen we niet want Google heeft de bezoekers (en ons) geholpen door te doen wat het moet doen: zoeken en vinden. Dat is gelukt en nu kunnen we het verder zonder Google wel klaren. Nou, niet helemaal, maar het nut van de Title Tag is nu anders geworden.
Attention op de juiste plek
De neiging komt boven van de Metatag Description de aandachttrekker te maken. In de praktijk lukt dit iets minder. Deze Tag beschrijft de pagina waarbij de eis is dat de bezoeker niet teleurgesteld wordt. Hij moet aansluiten op de Title Tag en melden wat er op de bewuste pagina te vinden is. Dat hoeft niet in prachtige volzinnen; bezoekers willen snel informatie krijgen.
Nog steeds zijn we niet op het punt dat Attention de hoofdrolspeler is. Wat is er bij de bezoeker gebeurd? Hij/zij heeft een zoekwoord ingetypt en hierop is de Title Tag van de juiste pagina in beeld gekomen. De Metatag Description belooft dat de bezoeker vindt wat hij/zij zoekt en de klik volgt. De pagina komt in beeld. Deze pagina moet aansluiten op het zoekwoord dat het trefwoord is geworden en zo de bezoeker tevreden houden. Hij/zij heeft precies gevonden wat hij/zij zocht en nu treedt AIDA in werking. IDA is een gevolg van A en dat is het eerste wat in beeld komt: de koptekst.
De koptekst wordt zwaar onderschat (1) en binnen SEO vaak verkeerd begrepen (2):
1. Zwaar onderschat: veel kopteksten beginnen met ‘Welkom’
2. Verkeerd begrepen: de koptekst is een reeks trefwoorden
Het is fijn welkom te zijn, maar dat zegt Google niet over die multitask iphone waar je naar op zoek bent (1). Google leest de koptekst, maar dat is geen reden is hier veel artikelen uit de webshop neer te zetten (2).
Elke pagina heeft zijn eigen trefwoord en dit hoofdtrefwoord bepaalt de koptekst. De sterkste manier is er gewoon mee te beginnen. De bezoeker heeft altijd haast dus met dit trefwoord beginnen is logisch en dat heeft Google goed begrepen.
Na de plek komt de inhoud
De plek is bepaald en de inhoud eigenlijk ook want zodra de bezoeker gaat zoeken is de reeks: ‘zoekwoord – trefwoord – Title Tag – Metatag Description – koptekst – pagina’. Wat de koptekst meldt wordt in de paginatekst uitgelegd. Daar komen zijdelings nog dingen bij kijken als lay-out en interne links, maar weer geldt dat de bezoeker niet teleurgesteld mag zijn als hij/zij de pagina gelezen heeft.
De bezoeker laten merken dat hij/zij op de juiste plek is aangeland doet het goed. Dat is al gelukt d.m.v. het juiste trefwoord. Hierna moet de Attention worden uitgewerkt door te vertellen waarom hij/zij op de juiste plek is aangeland. Wat is met het hoofdtrefwoord te doen waardoor de bezoeker vrijwel zeker door gaat klikken? Kennis van de doelgroep is dan nodig en gelukkig hebben we die al anders hadden we nooit het juiste hoofdtrefwoord (product: X) gevonden. De actie tot doorlezen wordt opgeroepen door te vertellen wat kan de bezoeker met X kan doen, dat X gratis is, dat X de enige optie is en ga zomaar door. De invulling hangt van X en de doelgroep af. Algemeen gezegd beloof je in de koptekst kort en krachtig iets met X, de bezoeker ziet in één oogopslag dat dit het juiste antwoord is op waar hij/zij naar heeft gezocht en leest verder. Dit is A, daarna komt IDA en dat is een ander verhaal.
Test van de koptekst
Geen goed verhaal zonder goed voorbeeld. Eenvoudig genoeg zoeken we naar ‘de beste website’ en tot beste website van 2010 is Yunoo gekozen. Dat zal mede aan de koptekst liggen en wat zien we? Drie afwisselende kopteksten die allemaal goed gericht lijken op de doelgroep:
1. Inzicht in je financiën
2. Kennis over geldzaken
3. Bespaar op vaste lasten
Voor deze kopteksten lijkt te gelden dat de bezoeker deze X wel wil: A is binnen, nu IDA nog.