Bij het bepalen van je linkbuilding strategie is het belangrijk om de waarde van een bepaalde backlink in te schatten voordat je aan een trade of een bepaalde backlink begint. Je wilt je seo marketing geld natuurlijk optimaal besteden.
5 dingen die het belangrijkst zijn als je kijkt naar de waarde die de link afgeeft voor je ranking zijn:
1. Hoe hoog staat de pagina in Google voor de term waarop je wilt ranken? Hoe hoger deze voorkomt in de top100 des te meer deze link waard is voor je ranking.
2. Hoe hoog rankt deze op een term die in de titel wordt gebruikt? Zo kan je niet hoeveel trust de pagina heeft opgebouwd bij de zoekmachines, tevens een indicaties van de backlinks naar de site.
3. Hoe hoog staan de subpagina’s in Google? Als deze ook goed ranken dan geeft de homepage veel linklove door aan de subpagina’s, en is een link op de homepage dus veel waard.
4. Heeft de site betaalde backlinks? Dan heb ik het over massale betaalde backlinks via een broker, en niet een paar kleine linkjes die af en toe verkocht worden. Betaalde links via een broker hebben namelijk slechte invloed voor Google.
5. Pas de site bij het onderwerp van je site? Hoe meer gerelateerd hoe beter de linkvalue van de backlink is.
Dit zijn de meest belangrijke factoren die grote invloed hebben voor de waarde van de backlink. Daarnaast zijn factoren als Pagerank, Backlinks via Yahoo en Technorati factoren die ook positief kunnen bijdragen aan de waarde.
Bron: SEOmoz