Kennisbank » SEO » Bold is niet altijd Beautiful

Bold is niet altijd Beautiful

21 januari 2010

Niets is voor eeuwig.
Enkele jaren geleden heeft de uitroep ‘Gaaf!’ bij iets leuks plaats gemaakt voor ‘Vet!’. Inmiddels lijkt ‘Vet!’ ook weer veld te moeten ruimen voor ‘Gangsta!’
In SEO is het niet anders.


Per pagina willen we een enkel hoofdtrefwoord naar voren laten komen. De 3 standaardelementen om iets in tekst nadruk te geven waren ‘italic’, ‘bold’ en ‘underline’. Bekend gegeven is dat iets in de tekst onderstrepen niet handig is omdat dit direct de gedachte aan links oproept. Zo heeft <u> afgedaan; maar browsers herkennen <i> en <b> nog wel dus deze toepassen is nog niet volledig verouderd.
Wat goed werkt, is het gebruik van ’emphasis’: <em>. Tekst wordt hierdoor vaak in ‘italic’ weergegeven; niet altijd en dus even checken. Bij tekst in bold weergeven doet ’emphasis’ ook bijzonder goede zaken als we ‘bold’ vervangen door ‘strong’; ‘strong’ staat eigenlijk voor ‘strong emphasis’. Waarom liever ‘strong’ dan ‘bold’? Dit om de simpele reden dat Google hierom heeft gevraagd.
En dan zeggen dat content ‘King’ is…

Nieuwe ronde, nieuwe kansen!
Kortom: ‘strong’ is ‘Gangsta!’ Wat de toepassing van ‘strong emphasis’ betreft is de vraag wat we allemaal in ‘strong’ zetten. Wat betreft de aanblik hangt het van de trefwoordcombinatie af. Stopwoorden komen nu eenmaal vaak in trefwoordcombinaties voor, maar een lange rij vette woorden maakt het trefwoord minder gericht. Een beetje beperken lijkt beter. Qua vindbaarheid lijkt het niet veel uit te maken. Zoekmachines letten bijvoorbeeld niet zo op voorzetsels en lidwoorden en vervangen die rustig door andere; al staan die dan niet in ‘strong’ weergegeven.

De beste oplossing is echter bekendheid. Typ in Google in de zoektermen ‘bold beautiful’ samen 14 karakters – en de eerste 5 resultaten zijn The Bold and the Beautiful: 26 karakters volledig in ‘strong’ weergegeven. De optimale manier om in beeld te komen is blijkbaar niet alleen de beste weg vinden in het juiste aantal trefwoorden in ‘strong’.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.