Het zal niemand verbazen dat mobiel internetgebruik een steeds prominentere rol gaat spelen in ons dagelijks leven. Begin 2010 had 22% van de Nederlanders een smartphone. Nu, in 2014, is dat percentage inmiddels opgelopen tot 72%!
Met de komst van het snelle 4G netwerk en het in rap tempo op de markt brengen van nieuwe geavanceerde smartphones lijken er geen beperkingen meer te zijn om optimaal mobiel internet te kunnen gebruiken. Als eigenaar of beheerder van een webshop wordt je daardoor min of meer gedwongen de website en online marketinginspanningen hier op af te stemmen.
Mobiel internetgebruik in cijfers
Niets is prettiger dan de mobiele ontwikkelingen in cijfers terug te zien. Custora, een Amerikaans bedrijf dat e-commerce software ontwikkelt, heeft de data van 100 webshops en 70 miljoen consumenten geanalyseerd. Dit heeft geresulteerd in opmerkelijke harde cijfers.
Highlights mobiel internetgebruik 2014
1. Mobiele e-commerce is explosief toegenomen
2. E-mailmarketing werkt. Social marketing minder
3. Cross-device aankopen wordt de toekomst
Mobiele e-commerce is explosief toegenomen
In de laatste 4 jaar is het bezoekersverkeer van webshops via mobiele apparaten (smartphones en tablets) flink toegenomen. In 2010 bezocht 3,4% een e-commerce website via een mobiel apparaat. In 2014 is dat opgelopen tot 36,9%.
Uit het rapport blijkt dat smartphones voornamelijk worden gebruikt om te oriënteren of om prijzen te vergelijken wanneer men bijvoorbeeld in een winkel is.
De werkelijke aankoop wordt gedaan via de tablet of liever nog via de desktop. Consumenten geven als argumenten dat een scherm op een smartphone te klein is om een aankoop te kunnen doen of dat men een gevoel van “onveiligheid” heeft.
E-mailmarketing werkt. Social media marketing minder
Opmerkelijk is ook dat de twee grootste verkeersbronnen e-mail en direct verkeer zijn. Direct websiteverkeer lijkt een logisch gevolg op de gegeven argumenten hiervoor. Namelijk, veel consumenten gebruiken de smartphone om prijzen te vergelijken wanneer ze in een winkel zijn. Ze zullen terplekke de url intoetsen van een winkel die zij kennen om de prijs te achterhalen.
Uit het rapport blijkt overduidelijk dat e-mailmarketing nog springlevend is. Wanneer een aantrekkelijke e-mail op de smartphone wordt ontvangen doet 26,7% van de consumenten daadwerkelijk een aankoop.
Social media doet nagenoeg niets. Minder dan 1% laat zich verleiden tot een aankoop via een sociaal platform. Wellicht dat dit percentage in de toekomst zal veranderen door de toevoeging van de nieuwe “Buy” knop” dat Facebook momenteel aan het testen is.
Paid Search en Organic Search nog steeds belangrijk
Opvallen is ook dat Paid Search (Google AdWords) de meeste omzet oplevert via tablets ten op zichte van de andere categorieën. Organic Search (SEO) blijft op de desktop nog altijd de belangrijkste verkeersbron voor online omzet.
Cross-device aankopen wordt de toekomst
De meeste online aankopen worden gedaan op één en hetzelfde apparaat. Slechts 12% van de consumenten gebruikt meerdere apparaten (cross-device) om aankopen te doen. De reden hiervoor is dat gegevens van consumenten verspreid zijn over verschillende apparaten. Het blijkt voor bedrijven lastig om klantdata te centraliseren in een backoffice en te ontsluiten over verschillende apparaten.
Hopelijk zal dit snel veranderen. Door klantdata te consolideren wordt de klant en zijn shopgedrag als entiteit herkend en hoeft deze maar één keer zijn gegevens in te voeren. Ook kunnen historische gegevens worden aangeroepen als bijvoorbeeld “laatst bekeken” of een overzicht van de gedane aankopen. Volgens Custora ligt hier de toekomst.
Naast de genoemde highlights biedt het rapport van Custora meerdere interessante wetenswaardigheden. Wil je het complete rapport inzien? Download het rapport op de website van Custora.