Kennisbank » SEO Content » De A in E-A-T: Wat betekent Autoriteit en hoe kun je dit aantonen?

De A in E-A-T: Wat betekent Autoriteit en hoe kun je dit aantonen?

29 november 2021

Wat-betekent-Autoriteit-en-hoe-kun-je-dit-aantonen

De kwaliteit van je content is tegenwoordig zo belangrijk. Door content van hoge kwaliteit te creëren kun je je ranking verbeteren, nieuwe mensen aantrekken en een sterke relatie opbouwen met je klanten. Als je veel kennis hebt over een bepaald onderwerp, geeft dit meer kracht aan je content en zullen gebruikers je meer vertrouwen als bron. Maar wat houdt dat in? Hoe kun je met jouw content meer autoriteit uitstralen? We vertellen je er alles over in dit artikel.

Wat betekent autoriteit?

Voordat we ingaan op de impact die autoriteit kan hebben op de kwaliteit van je content, laten we eerst uitzoeken wat het betekent.

Een autoriteit kan ook worden gedefinieerd als een persoon of organisatie die macht of controle heeft op een bepaald (vak)gebied. Gezaghebbendheid is de kwaliteit van het bezitten van gezag. Dit betekent het niveau van macht, controle en/of kennis dat iemand (of iets heeft). Iemand of iets dat gezag heeft over een onderwerp wordt vaak beschouwd als zeer betrouwbaar. Het is iemand op wie je kunt vertrouwen dat hij de juiste kennis heeft.

Meer bezoekers en hogere posities door contentoptimalisatie!

Waarom autoriteit belangrijk is

Autoriteit is een onderdeel van het concept E-A-T: Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid. E-A-T wordt vaak genoemd in de richtlijnen van Google’s Search Quality Raters als een van de signalen die Google gebruikt om content te evalueren.

Het is belangrijk op te merken dat E-A-T geen ranking factor is. Je moet het meer zien als een controle voor Google om er zeker van te zijn dat ze hun gebruikers de juiste (accurate en betrouwbare) resultaten tonen. Werken aan E-A-T zal echter de expertise, autoriteit en betrouwbaarheid van jouw content verbeteren in de ogen van jouw publiek. En dat is belangrijk: ervoor zorgen dat jouw content van hoge kwaliteit is en dat je mensen het beste resultaat biedt dat er is. Autoriteit hebben in jouw vakgebied laat zien dat je een betrouwbare bron bent die hun gebruikers kan voorzien van waardevolle informatie. En dat is iets wat Google belangrijk vindt.

Hoe gezaghebbendheid wordt bepaald

Niet elke site of bron is gezaghebbend. Als je wel kennis hebt van een bepaald onderwerp, kan het in je voordeel werken om deze kennis te delen op je website. Toch hebben de meeste websites geen autoriteit over de onderwerpen waarover ze schrijven, wat een uitgelezen kans is voor een linkbuilding bureau om te helpen met het opbouwen van deze autoriteit.

E-A-T is alleen een belangrijk aandachtspunt voor YMYL content. YMYL-inhoud (Your Money or Your Life) is het soort informatie dat, als het onjuist, onwaar of misleidend wordt gepresenteerd, rechtstreeks van invloed kan zijn op het geluk, de gezondheid, de veiligheid of de financiële stabiliteit van de lezer.

Google neemt deze content zeer serieus. Experts met relevante expertise moeten YMYL-content schrijven.

Dit zijn de YMYL-onderwerpen:

  • Nieuws en actualiteit over onderwerpen als bedrijfsleven, wetenschap, politiek en technologie
  • Overheid, recht en burgergerelateerde onderwerpen (stemmen, sociale diensten, juridische kwesties, overheidsinstanties, enz.)
  • financieel advies over belastingen, pensioenen, investeringen, leningen, enz.
  • Winkelinformatie, zoals het onderzoeken van aankopen
  • Medisch advies, informatie over geneesmiddelen, ziekenhuizen, noodgevallen, enz.
  • Informatie over mensen van een bepaalde etniciteit, ras, religie, nationaliteit, seksualiteit, enz.

Er zijn nog veel meer YMYL-onderwerpen, maar Google zegt dat kwaliteitsbeoordelaars hun oordeel moeten gebruiken om te bepalen of een pagina in aanmerking komt als YMYL-inhoud. Deze pagina’s moeten het hoogste niveau van E-A-T bevatten.

Dus als jouw content geen YMYL content bevat dan is autoriteit voor jouw site niet belangrijk.

En zelfs als je wel YMYL content hebt, als je in plaats daarvan expertise of betrouwbaarheid in je content kunt laten zien, is dat goed genoeg. Je hoeft niet per se in alle drie uit te blinken. Een pagina met content van hoge kwaliteit hoeft maar aan één van de drie te voldoen om een goede E-A-T rating te krijgen. Hoge deskundigheid, gezaghebbendheid of betrouwbaarheid. Dat gezegd hebbende, als je aan alle drie kunt voldoen, ga er dan voor! Het zal de kwaliteit van jouw pagina’s ten goede komen en zowel Google als de gebruikers zullen je er dankbaar voor zijn.

Wie is de autoriteit over dit specifieke onderwerp?

Google wil zijn gebruikers het best mogelijke resultaat tonen voor hun zoekopdracht. En een van de vragen die het stelt om dat te bepalen is: wie is de beste bron als het gaat om meer informatie over dit onderwerp? Het antwoord op deze vraag wordt gedeeltelijk bepaald door het niveau van autoriteit dat elke in aanmerking komende pagina laat zien. Officiële websites hebben meestal een grotere kans om het topresultaat te zijn voor zoekopdrachten. Overheidsinformatie moet bijvoorbeeld van een overheidssite komen. En de beste bron om de vraag ‘Met welke identiteitsbewijzen kan ik mij identificeren?’ te beantwoorden, zou de website van rijksoverheid.nl zijn.

Maar officiële websites zijn niet de enige manier om je autoriteit over een onderwerp te tonen – zaken als kwalificaties en geassocieerd zijn met gerespecteerde organisaties tellen ook mee. Investopedia maakt het bijvoorbeeld heel transparant wie de experts zijn achter hun content. Je kunt in de afbeelding hieronder zien dat hun content reviewer, Ebony Howard, een gecertificeerd openbaar accountant en belastingdeskundige is met meer dan 13 jaar ervaring. Door dit soort informatie consequent te delen, over al hun medewerkers en pagina’s, geeft Investopedia een nog sterkere indruk van hun algemene autoriteit op het gebied van financiële onderwerpen.

Voorbeeld samenwerking met andere experts

Reputatie is belangrijk voor autoriteit

Wanneer Google E-A-T evalueert, controleren zij wat andere (onpartijdige) bronnen zeggen over jouw website. In de richtlijnen van de search raters verwijzen ze vaak naar Wikipedia als bron. Als je of jouw site bijvoorbeeld op Wikipedia als gezaghebbende/primaire bron voor bepaalde informatie wordt genoemd, kan dat veel betekenen. Als andere onpartijdige bronnen daarentegen suggereren dat jouw site onbetrouwbare informatie verstrekt, zal zelfs de informatie die je over jezelf of jouw eigen producten verstrekt, als minder gezaghebbend worden beschouwd.

Kun je jouw autoriteit verbeteren?

Niet ieder bedrijf is bekend bij een groot publiek. De mensen die je probeert te bereiken, typen jouw merknaam of producten misschien nog niet in op Google. Dat betekent niet dat je niet als de beste bron van informatie wordt beschouwd. Bronnen die consequent informatie van hoge kwaliteit over een onderwerp verstrekken, kunnen een autoriteit over dat specifieke onderwerp worden. Maar het is niet gemakkelijk en het zal niet van de ene op de andere dag gebeuren.

Hoe je jouw autoriteit opbouwt en aantoont

Een autoriteit worden in jouw vakgebied zal het vertrouwen opbouwen dat mensen en Google in je hebben. Het kost wat tijd, maar het kan jouw verkoop en online zichtbaarheid verhogen. Aan de hand van Google’s richtlijnen hebben we een aantal tips die je kunt gebruiken om a) je autoriteit op te bouwen en b) de autoriteit van je website aan te tonen.

Bouw autoriteit op met veel originele pagina’s van hoge kwaliteit over een bepaald onderwerp

De eerste tip die we je kunnen geven is misschien een voor de hand liggende. Om een autoriteit in jouw vakgebied te worden (en te blijven), moet je veel content van hoge kwaliteit produceren. Hoe meer kwaliteitsvolle content je maakt en deelt met je publiek, hoe meer je publiek naar jou zal komen als ze meer willen weten over dit onderwerp. Dit creëert een zeer sterke relatie met jouw publiek. Een relatie die gebaseerd is op het feit dat ze je zien als een geloofwaardige en deskundige bron. Wat niet onopgemerkt zal blijven door Google.

Als je moeite doet om jouw autoriteit op te bouwen met originele content, moet je ervoor zorgen dat je hiervoor wordt beloond. Helaas stelen sommige mensen de content van anderen en proberen ze het door te geven als hun eigen content. Zorg er dus voor dat jouw inspanningen jouw reputatie ten goede komen. Een gemakkelijke oplossing hiervoor is om een datum, tijd en auteur te vermelden bij je content. Deze informatie levert het onweerlegbaar bewijs dat deze content bestaat, wanneer het voor het eerst verscheen, wie het schreef en wanneer het voor het laatst werd bewerkt. Door bij jouw content de datum, tijd en auteur te vermelden, kun je bewijzen dat je de eigenaar bent van deze content.

Toon autoriteit door anderen naar je te laten verwijzen

Het is goed voor SEO als externe websites naar jouw pagina’s linken. Het is echter wel belangrijk wie er precies naar je verwijst en wat ze zeggen als ze dat doen. Natuurlijk kun je niet elke link naar jouw website beïnvloeden. En dat hoeft ook niet. Maar je kunt wel wat tijd investeren in het vragen aan jouw zakenrelaties om naar je te verwijzen als autoriteit in jouw vakgebied (als je dat bent). Waar dit mogelijk is, vraag relevante organisaties om je op hun website te vermelden. Lees meer over linkbuilding vanuit een holistisch perspectief.

Een Wikipedia pagina kan ook erg nuttig zijn om autoriteit aan te tonen. Niet elke organisatie heeft een Wikipedia pagina, en niet elke organisatie zou dat moeten hebben. Maar als jouw organisatie interessant genoeg is, zou de jouwe dat wel kunnen zijn. Overweeg dus wat tijd te investeren in het verkrijgen van jouw eigen Wikipedia pagina – maar wat je ook doet, schrijf hem niet zelf! Hoewel je zelf een Wikipedia pagina kunt aanvragen, geeft Wikipedia de voorkeur aan content die geschreven is door onafhankelijke redacteuren. Als je aanvraag veelbelovend is, kan een lid van het WikiProject een artikel beginnen op basis van de bronnen die je aanlevert. Je kunt meer lezen over hoe dit aan te pakken op Wikipedia’s FAQ/Organisaties pagina.

Toon autoriteit met officiële organisaties

Omgekeerd kan het heel goed zijn om de relaties die je hebt met officiële organisaties te laten zien. Als je nauw samenwerkt met een overheidsorgaan, vermeld dit dan op jouw website, en link naar die van hen. Je kunt zelfs hun logo op je website plaatsen, nadat je hebt gecontroleerd of zij dat goed vinden. Hetzelfde geldt voor andere officiële organisaties waarmee je samenwerkt. Maak duidelijk dat je samenwerkt en wat jullie relatie precies inhoud. Dit zal je autoriteit verbeteren en het vertrouwen dat mensen hebben in jouw bedrijf. Maar, dit is iets wat je alleen moet doen als je daadwerkelijk geassocieerd bent met deze organisaties. Plaats niet zomaar iemands logo op jouw website als je niet met hen samenwerkt. Ook kun je beter niet liegen over de relatie die je met hen hebt. Dit kan averechts werken en je reputatie schaden.

Structured data kan ook helpen bij meer autoriteit

Door structured data te gebruiken maak je het makkelijker voor Google om de content op je pagina’s te begrijpen. Hoe makkelijker het is voor Google om je webpagina’s te begrijpen, hoe makkelijker het is om de kwaliteit van je pagina’s te bepalen en je pagina’s te tonen in de zoekresultaten. Lees meer over structured data.

In het kort, structured data vertelt Google waar je pagina over gaat en zorgt ervoor dat Google je content op een opvallende manier kan tonen. Het toevoegen van de juiste structured data aan je website kan je bijvoorbeeld een kennispaneel in Google opleveren. Dit is het blok dat je aan de rechterkant van je scherm vindt in de zoekresultaten.

Als je structured data aan je pagina’s wilt toevoegen, kan de Yoast SEO plugin dit automatisch voor je doen.

Bronnen: https://yoast.com/e-a-t-what-is-authoritativeness/?utm_source=pocket_mylist
https://www.semrush.com/blog/eat-and-ymyl-new-google-search-guidelines-acronyms-of-quality-content/

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.