Hoog tijd voor een open deurtje: houd de domeinnaam kort en krachtig! Beknopte omschrijvende domeinnamen zijn beter te herkennen door gebruikers en zoekmachines. Met name voor URL’s speelt dat door op gebruikers. 1 enkele blik op de URL moet laten zien welke content in beeld komt als de pagina geladen is. Bijvoorbeeld: http://www.mijnwebsite.nl/product of http://www.seohandleiding.nl/interne-links-en-wat-doen-we-ermee.html (al is die dan weer niet echt beknopt).
Dit is wellicht geen nieuw verhaal, maar het kan handig zijn.
Niet alleen bij het lanceren van een nieuwe website, maar ook bij het online zetten van nieuwe producten. Belangrijk is om in de gaten te houden zowel zoekmachines (elektronisch) als eindgebruikers (menselijk) URL’s lezen.
Enkele tips voor pakkende URL’s:
- Beschrijf de inhoud. Duidelijkheid is troef. Zoekmachines moeten de URL herkennen en als in de adresbalk verschijnt, belooft de URL inhoud. Dat geldt zeker als hij wordt gelinkt
- Houd het kort. Korte URL’s zijn makkelijk in het dagelijks gebruik. Ze bezetten minder ruimte in het geheugen, op visitekaartjes, in telefoongesprekken enz.
- Houd het strak. Over hoe zoekmachines op dynamische inhoud zoals ?, en & reageren, zijn de meningen verdeeld. Voor gebruikers oogt dit in ieder geval niet fijn.
- Maak beschrijvingen. Cijfers lezen niet vlot: doe het met woorden. Het liefst trefwoorden, maar daar is weinig ruimte voor.
- Gebruik-liggende-streepjes-tussen-de-woorden. Zowel zoekmachines als gebruikers lezen dit gemakkelijk.
- Blijf op de juiste weg doorgaan. Volstrekt nieuwe URL’s verzinnen leidt zoekmachines en gebruikers af. Duidelijk moet zijn dat verschillende producten van dezelfde leverancier komen (dit ligt eigenlijk wel voor de hand).
- Gebruik geen hoofdletter in URL’s. qua zoekresultaten heeft dit geen gevolgen, maar door pagina’s kunnen door de verschillende URL’s in de supplemental index belanden. En dat kan betekenen verschillende pagina’s met dezelfde (Duplicate) Content. 301 redirect lost dit op.
Voorbeelden van domeinnamen
Scheppers van http://www.thelongestdomainnameintheworldandthensomeandthen somemoreandmore.com/ zeggen de langste domeinnaam in handen te hebben.
Het station ‘Vindbaarheid’ is duidelijk gepasseerd.
De ode aan het getal pi wordt gebracht op: http://3.14159265358979323846264338 3279502884197169399375105820974944592.com/.
Tot slot was http://www.llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwyll-llantysiliogogog och.com/ de domeinnaam van het dorpje met de langste plaatsnaam ter wereld. Inderdaad “was” want dit domein is verlopen. Of dat te maken heeft met het herkennen van beknopte omschrijvende domeinnamen?
Kortom, URL (Uniform Resource Locator) is een gestructureerde naam. Die structuur moet logisch en duidelijk zijn. Inderdaad, http://www.mijnwebsite.nl/product is meer dan voldoende.