Januari 2010, een gure winter en tijd genoeg om achter de computer te zitten. Daar kwam het artikel KISS die landingspagina uit voort. De opzet was duidelijk maken dat met ‘Keep It Simple, Stupid’ veel wordt bereikt. Oftewel, maak het jezelf niet te moeite anders maak je het je publiek te moeilijk. Maar dit is ons helaas niet gelukt want veel lezers vragen om een voorbeeld.
Een voorbeeld van de optimale landingspagina geven valt niet mee. Niet omdat hij niet bestaat, maar omdat hij voor iedereen anders is. Maar goed: men vraagt om een voorbeeld, men krijgt een voorbeeld!
De perfecte landingspagina is uniek
Zeggen dat alle pagina’s op SEO Handleiding prima voorbeelden van goede landingspagina’s zijn is te makkelijk. Dat kunnen we rond 1 april niet zeggen (zie datum onder koptekst). Binnen SEO is elke pagina na het zoeken eigenlijk een landingspagina is: men zoekt iets en landt ergens. De kwaliteit van die pagina’s stijgt als men vindt wat men zoekt; dit is SEO in de notendop.
In KISS die landingspagina zijn enkele zaken genoemd om in de gaten te houden voor een goede landingspagina. Om punt 4 te vermijden; hier komen ze:
1. Beperk je tot 1 onderwerp per landingspagina
2. Beperk de tekst tot 1 enkele kolom in het midden van de pagina. Het verplaatsen van ‘palen’ met navigatie van links naar rechts doet soms wonderen: proberen!
3. Beperk je tot het invoegen van zaken zoals foto’s en grafieken tot zaken die de aanzet tot actie ondersteunen.
4. Beperk je tot het minimaal nodige aantal interne verwijzingen. Dit is een lastige omdat zoekmachines graag een sterke interne structuur zien en veel interne links lekker lijkt. Bezoekers worden echter steeds van de eigenlijke landingspagina gehaald. Probeer de juiste verdeling te vinden.
Het risico van punt 4 nemen we toch maar, want interne links zijn best interessant.
Wat eigenlijk voor alle punten binnen SEO geldt is dat het om tevreden bezoekers gaat. Tevreden bezoekers doen wat wij willen dat ze doen: iets lezen, iets kopen, iets aanklikken (juist: SPAM), iets bezoeken, iets anders. Blanco bezoekers worden tevreden bezoekers als zij de juiste pagina voor zich krijgen. Zij blijven tevreden als zij niet ergens onderweg verveeld raken en/of worden afgeleid. Dat is waar deze 4 punten over gaan en er zijn nog heel erg veel meer punten.
Zorgen dat ‘iets’ wordt gedaan, begint met nummer 1 uit het lijstje: het onderwerp van de pagina. Hopelijk is het geen teleurstelling omdat dit best simpel is: het kiezen van het juiste hoofdtrefwoord. Gelukkig is dit sneller gezegd dan gedaan want vindt dat trefwoord maar eens!
Trefwoorden bepalen
Voor het bepalen van de juiste trefwoorden bestaan uitgebreide berekeningen. Maar dat kost geld en hier houden we alles ‘Simple’. Er zijn drie zaken die in de gaten moeten worden gehouden bij de waarde van trefwoorden: relevantie, concurrentie en zoekvolume.
Relevantie geeft aan in hoeverre het trefwoord voldoet in verhouding tot de behoefte van de bezoeker. Oftewel, vindt hij/zij wat hij/zij zoekt?
We nemen autobedrijf De Opknapper BV.
Stel de doelgroep van bestaat uit vaste kijkers van Wheeler Dealers, het tv-programma waarin oudere auto’s worden opgeknapt. De Afdeling Verkoop van De Opknapper heeft een ruim assortiment auto’s die hiervoor in aanmerking komen. Welke trefwoorden zijn meer en welke zijn minder relevant voor de doelgroep?
Minst relevant | Auto’s |
Relevant | Oude auto’s |
Meest relevant | Oude auto’s opknappen |
Als iemand licht vergane klassiekers zoekt om op te knappen en hij/zij typt “auto’s” in, leidt tot dit weinig resultaat. Er komt niet in beeld waar naar wordt gezocht, en om ‘concurrentie’ maar meteen mee te pakken: “auto’s” op Google geeft op dit moment 679.000.000 resultaten. Google helpt ons ook met bepalen van het zoekvolume: het AdWords: Hulpprogramma voor zoekwoorden laat zien of er daadwerkelijk op bepaalde trefwoord wordt gezocht.
Typt hij/zij “oude auto’s” in dan wordt de kans een stuk groter dat hij bij De Opknapper terechtkomt, al bestaat de concurrentie uit 6.629.999 links naar andere oude auto’s.
De trefwoordcombinatie “oude auto’s opknappen” is het meest relevant. 143.000 resultaten is nog steeds flink en Google geeft aan dat is niet waarnaar wordt gezocht. Niet de ideale trefwoordcombinatie, maar dit is een voorbeeld.
Een gericht trefwoordenonderzoek zorgt voor betere resultaten.
Elke pagina is uniek
Het vinden van de juiste trefwoorden om de juiste doelgroepen te bereiken staat op nummer 1. Niet alleen in het lijstje hierboven, maar in het hele verhaal van vindbaar worden. Als je die bezoekers eenmaal hebt, moet je ze vasthouden. Tevreden bezoekers blijven blij met het hele pakket dat SEO biedt, en hoe dat uitpakt verschilt per pagina.
Het voordeel van de unieke pagina is dat Google en andere zoekmachines daar ook op rekenen. Zij zien graag dat gebruik van hun zoekkunst tot goede resultaten leidt. Elke bezoeker moet zijn/haar eigen pagina kunnen vinden. Dat betekent dat elke pagina precies dat geeft waar op wordt gezocht: de unieke juiste inhoud. Die inhoud wordt bepaald door het hoofdtrefwoord. Dit unieke trefwoord bepaalt de Title Tag en het komt verspreid over de pagina voor. Zo valt het op bij het elektronisch lezen door de diverse bots.
Conclusie: de beste landingspagina is de unieke pagina die bezoekers graag de bedoelde actie laat uitvoeren. Teleurgestelde bezoekers klikken sneller weg dan je denkt. Bezoekers zijn blij als ze niet meer hoeven te doen dan zij willen doen. Is dat KISS of niet?