De zoekresultaten in zoekmachines als Google worden ook wel ‘Search Engine Results Page’ genoemd of ‘SERP’ als afkorting. Uit onderzoek is gebleken dat er een aantal verschillen bestaat in de SERP op verschillende soorten devices. Maar gemiddeld 13% van de websites behoudt dezelfde positie op de desktop als op een mobiel. Er ontstaan verschillen door de SERP-functies en de schermruimtes. Deze zorgen ervoor dat de gebruikerservaring en de zichtbaarheid ingrijpend veranderen.
Uit onderzoek van SEMrush is gebleken dat 30% van de resultaten die op de 1e pagina van de desktop-zoekresultaten staan, niet meer in de top 10 van de mobiele zoekresultaten staat.In de onderstaande tabel zie je hoeveel desktopresultaten op mobiele apparaten uit de top 10, 30 en 100 zijn gesneuveld.
Aantal pagina’s dat niet meer zichtbaar is op een mobiel device | |||
Aantal URL’s getoond in de desktop zoekresultaten | Aantal van dezelfde URL’s die overgebleven zijn in de mobiele zoekresultaten |
Verschil tussen desktop en mobiele zoekresultaten |
|
Top 10 | 490,468 | 341,531 | -30.4% |
Top 30 | 1,470,893 | 1,096,99 | -25.42% |
Top 100 | 4,671,113 | 3,543,159 | -24.15% |
Verandering van positie
Het dalen van positie in de SERP kan voor mobiele devices een negatiever effect hebben dan voor een desktop. Omdat mobiele apparaten andere scrolldieptes en klikfrequenties hebben dan desktop. Als je op een mobiel uit de top 3 verdwijnt, heeft dit een sterkere afname in bezoek tot gevolg, dan wanneer je op een desktop uit de top 3 verdwijnt.
Zoekverkeer en prestaties van je site meten
Om inzicht te krijgen welk device het meest gebruikt wordt om je website te bezoeken kun je Google Search Console gebruiken. Dit is een gratis tool van Google. Hierbinnen kun je de prestaties inzien van de volgende onderdelen: zoekopdrachten, pagina’s, landen en de zoekopmaak. Per onderdeel krijg je inzicht in het aantal klikken, het aantal vertoningen in Google, de doorklikratio en de positie maar ook de posities in desktop en mobiel gebruik wordt inzichtelijk gemaakt.
Afwijkingen van domeinpositie
De volgende tabel geeft weer hoeveel domeinen hun positie behouden in mobiele zoekresultaten.
Aantal domeinen dat verandert van positie in de mobiele zoekresultaten | ||
Positie bereik | Domeinen die verschoven zijn binnen het bereik | Domeinen die verschoven zijn buiten het bereik |
± 1 | 1,318,971 | 71.76% |
± 3 | 2,213,822 | 52.61% |
± 10 | 3,308,921 | 29.16% |
Mobile first
Het verschil in posities tussen desktop en mobiel lijkt misschien niet zo belangrijk. Het is echter wel belangrijk om extra aandacht te geven aan mobiel. Google geeft prioriteit aan het indexeren van websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiel. Bij de mobiele variant is – meer dan op desktop – een snelle laadtijd van de website erg belangrijk. Werken aan snelheid leidt doorgaans ook tot een betere gebruikerservaring en dat is weer gunstig voor je posities.
Bron: https://www.semrush.com/blog/desktop-vs-mobile-difference-between-serps/