Door de enorme hoeveelheid opmaak- en selectiemogelijkheden is het inrichten van een effectieve AdWords advertentie vandaag de dag knap lastig. Door de vele opties in AdWords (tegenwoordig Google Ads) is het niet altijd duidelijk hoe functies werken en hoe je ze optimaal benut om tot een kostenefficiënte AdWords campagne te komen.
Wanneer je rekening houdt met een aantal vaste componenten, behoud je het overzicht en vergroot je de kans dat de impact van je CTR en conversies verbetert.
Google AdWords: vroeger en nu
Vroeger was alles eenvoudiger. Dit lijkt zeker te gelden voor het opzetten van een AdWords campagne. Wat ooit begon als een eenvoudige advertentie van 25 karakters gereserveerd voor de titel en 70 voor de omschrijving (description), heeft de adverteerder inmiddels beschikking over een flink arsenaal aan mogelijkheden om de advertentie in te stellen.
Maar in de kern is het opzetten van een AdWords advertentie onveranderd is gebleven. Het draait nog steeds om een doelgerichte boodschap, het slim inzetten van je klikbudget en het testen van je advertentievarianten op CTR en conversies. Meer weten over AdWords? Kijk dan op ‘Wat is Google AdWords?‘.
3 Vaste AdWords componenten om rekening mee te houden
Om je advertentiecampagnes in 2017 controleerbaar en effectief in te richten, dien je rekening te houden met de volgende 3 AdWords componenten:
- Tekst en advertentie extensies (Ad Extensions)
- Apparaatspecifieke advertentiecampagnes
- Gericht âtargetenâ op basis van leeftijd en geslacht
1. Tekst en advertentie extensies (Ad Extensions)
Het succes van een AdWords advertentie wordt bepaald door de inhoud en opmaak. Dit betekent dat je de boodschap in slechts een paar regels overtuigend zal moeten formuleren. Dat lijkt makkelijk, maar voor dat je er erg in hebt verzand je in algemeenheden en is de advertentie verre van onderscheidend.
Uit diverse analyses blijkt dat de eerste regel van de advertentie, de kop, het meest opvalt. Daarmee is het dan ook het meest belangrijke element van de AdWords advertentie. Naast de kop, bestaat de advertentie nog uit een url, een âbeschrijvingâ en advertentie extensies. Advertentie extensies maken het mogelijk om de advertentie uit te breiden met extra informatie. Voorbeelden van extensies zijn: Gebruikersbeoordelingen, locatie-extensie, highlight-mogelijkheden en recensies.
Door de tekst en de advertentie extensies zorgvuldig op elkaar af te stemmen, ontstaat er een tekstadvertentie die zowel opvallend, gebruikersvriendelijk als overtuigend is. Bekijk onderstaande uitlegvideo die vertelt hoe je een tekstadvertentie schrijft.
Hoe je tekst en advertentie extensies toepast
De kop is dus het belangrijkste element van je advertentie. Zorg daarom dat de kern van je boodschap prominent verwerkt is in deze kop. Kort en krachtig. Wat goed werkt zijn promotionele teksten (20% korting) of woorden die de urgentie benadrukken (beperkte voorraad). Vergeet niet een Call to Action op te nemen (Bekijk online). Deze laatste kan ook prima in de beschrijving.
Een voorbeeld:
Met een beschrijving geef je kort aanvullende en overtuigende informatie. Vervolgens maken de advertentie extensies de advertentie compleet. Deze extensies maken het mogelijk om nuttige informatie te laten zien zoals gebruikersbeoordelingen, hyperlinks naar onderdelen van de website of adresgegevens.
2. Apparaatspecifieke AdWordscampagnes
Er worden tegenwoordig meer zoekopdrachten gedaan op mobiele apparaten dan op desktops. Dat zorgt ervoor dat âmobile searchâ steeds belangrijker is geworden in de ontwikkeling van zoekmachines. ‘Mobile first’ luidt het credo dan ook. Zo heeft Google onlangs een nieuwe functionaliteit aan AdWords toegevoegd om het de adverteerders makkelijker te maken: de IF-function.
De IF-function is een functie waarmee de advertentie zich automatisch aanpast aan het apparaat. Dit betekent dat de advertentie op een mobiel apparaat een andere boodschap kan tonen dan op een desktop, terwijl het toch om een eenzelfde tekstadvertentie gaat. Dit maakt het een stuk eenvoudiger dan voorheen, want toen moest je aparte campagnes of advertentiegroepen aanmaken die speciaal gericht waren op mobiele apparaten.
Toch kan nog steeds heel nuttig zijn om je campagnes voor mobiele apparaten apart aan te maken. Als meer dan 70% van de traffic afkomstig is van mobiele gebruikers, dan is het slim om specifieke mobiele AdWords campagnes te maken. Het voordeel is dat je meer grip houdt op het klikbudget en zoekwoorden beter kunt specificeren.
3. Gericht âtargetenâ op basis van leeftijd en geslacht
De punten 1 en 2 vertellen hoe je een effectieve tekstadvertentie opmaakt en of het zinvol is om met je advertentie onderscheid te maken tussen verschillende apparaten. Wat nog ontbreekt is hoe je nog efficiënter en gerichter de advertentie toont aan je doelgroep. In 2017 is er namelijk een nieuwe mogelijkheid bijgekomen: leeftijd en geslacht.
Google AdWords biedt verschillende mogelijkheden om heel gericht een doelgroep te targeten: geografisch, zoekwoorden, taal en AdWords remarketing. Zo kun je met remarketing er bijvoorbeeld voor zorgen dat bezoekers van je website een andere boodschap te zien krijgen dan de groep die jou nog niet kent. Als extra segementatiemogelijkheid heeft Google onlangs âDemographic for Search Adsâ toegevoegd. Het is nu ook mogelijk om onderscheid te maken naar geslacht en leeftijd.
Het voordeel van om demografische gegevens te gebruiken in de advertentiegroepen of campagnes is dat je unieke zoekwoorden kunt koppelen per leeftijd of geslacht. Hierdoor kunnen advertentie nog efficiënter worden ingericht.
Google AdWords uitbesteden
Zie jij de nieuwe mogelijkheden van Google AdWords wel zitten en wil je effectievere AdWords campagnes in 2017? Maar kennis of tijd ontbreekt? Vraag dan eens naar de mogelijkheden. Google AdWords uitbesteden? Wij richten snel en kostenefficiënt jouw AdWords campagne in.
Interesse? Neem contact met ons op.