Kennisbank » SEO » Essentiële GA4-rapporten voor SEO-campagnes

Essentiële GA4-rapporten voor SEO-campagnes

2 augustus 2023

Google Analytics is een populair platform voor het monitoren, meten en begrijpen van de betrokkenheid bij onze websites. Hoewel rapporten, soorten gegevens en specifieke functies door de jaren heen zijn veranderd, is het gebruik van het platform niet afgenomen.

Nu Google Analytics’ Universal Analytics het einde van zijn levensduur heeft bereikt, is het tijd om vertrouwd te raken met Google Analytics 4 (GA4).

In dit artikel worden vijf essentiële rapporten besproken om je SEO-campagnes te meten.

Rapport Verkeersacquisitie

Laten we beginnen met Verkeersacquisitie. Het rapport is bedoeld om site-eigenaren te helpen begrijpen waar bezoekers vandaan komen voordat ze op de site landen.

Dus waarom zou dit belangrijk zijn voor SEO-doeleinden?

Met het Traffic Acquisition-rapport kun je meten hoe jouw SEO-campagnes het doen in vergelijking met andere kanalen en binnen geïntegreerde marketinginspanningen als geheel.

Hoeveel bezoekers uit de totale hoeveelheid organische zoekopdrachten komt op jouw website terecht? Hoe betrokken zijn organische bezoekers vergeleken met bezoekers die via e-mail komen? Er zijn zoveel vergelijkingen en details om in te duiken.

Dit is een van de eerste en belangrijkste gegevensbronnen om veel van de punten te verbinden tussen natuurlijke en opzettelijke invloeden die je hebt op het krijgen van publiek naar de content van je website.

GA4-verkeersaqcuisitie

GA4 maakt standaard gebruik van een gegevensgestuurd attributiemodel, dat een algoritme bevat om te bepalen hoe credit moet worden gegeven aan verschillende kanalen tijdens het traject van een gebruiker.

Hoewel datagestuurde attributie kan worden gebruikt in Universal Analytics, is het veel uitgebreider in GA4, waarbij rekening wordt gehouden met meer dan 50 verschillende contactmomenten voor nauwkeurige toekenning.

De statistieken die kunnen worden bekeken in het Verkeersacquisitierapport zijn onder andere:

  • Gemiddelde betrokkenheid.
  • Conversies.
  • Betrokken sessies.
  • Betrokken sessies per gebruiker.
  • Betrokkenheidspercentage.
  • Aantal gebeurtenissen.
  • Gebeurtenissen per sessie.
  • Sessies.
  • Totale inkomsten.
  • Gebruikers.

GA4-verkeersaqcuisitie2

Conversierapporten

Conversierapporten zijn belangrijk voor SEO specialisten omdat ze de gebeurtenissen kunnen bijhouden die een bezoeker hebben geleid tot een conversie op de website.

Het rapport geeft aan wat een conversie heeft veroorzaakt door conversies te registreren op basis van de naam van de gebeurtenis en hoe je credit hebt toegekend aan de conversie op basis van je attributiemodel.

Het standaardrapport bevat conversies, totale omzet en totaal aantal gebruikers.

GA4-conversies

Het instellen van conversies in GA4 is anders dan in Universal Analytics.

In UA werden doelen gebruikt om conversies aan te geven, terwijl GA4 gebeurtenissen gebruikt. Bij het instellen heeft GA4 een aantal bestaande gebeurtenissen die kunnen worden gemarkeerd als conversies op basis van je marketingdoelen.

Bestaande gebeurtenissen zijn onder andere:

  • klikken.
  • eerste_bezoek.
  • pagina_weergave.
  • scrollen.
  • sessie_start.
  • verzend_formulier.
  • view_search_results.

In de meeste gevallen zul je jouw eigen gebeurtenissen willen configureren om conversies te volgen die beter aansluiten bij jouw conversiefunnel.

Voor websites die gericht zijn op het genereren van leads, is het indienen van formulieren meestal de belangrijkste conversie. Hoewel GA4 standaard submit_form acties bijhoudt, levert dit waarschijnlijk niet genoeg gegevens op.

Een lead die zich inschrijft voor de nieuwsbrief, kan zich bijvoorbeeld in een ander deel van de trechter bevinden of een secundair doel zijn in vergelijking met een lead die een contactformulier indient. Daarom is het handig om een aangepaste gebeurtenistag aan te maken met Google Tag Manager.

Zoals vermeld in het gedeelte Verkeersacquisitierapport, maakt GA4 gebruik van een gegevensgestuurd attributiemodel, zodat conversies nauwkeuriger kunnen worden toegewezen aan het juiste kanaal wanneer bezoekers de site bezoeken via verschillende contactmomenten.

Google Search Console-rapporten

Google Search Console is een van de belangrijkste bronnen van prestatiegegevens en net als bij Universal Analytics kunnen gebruikers GSC integreren met GA4.

Net als bij UA zijn er twee rapporten in GA4 gekoppeld aan Search Console:

  • Google Organic Search Queries: Met dit rapport kun je de GSC statistieken per zoekopdracht bekijken.
  • Google Organisch zoekverkeer: Dit rapport toont landingspagina’s met zowel Search Console- als Analytics-metric.

De Search Console-rapporten zijn standaard niet gepubliceerd. Om de rapporten te bekijken, moet je een nieuwe Search Console-link toevoegen via de beheerdersinstellingen.

GA4-admin

Zoek onder de eigenschappen naar de knop “Search Console Link”.GA4-Search-Console-Links

GA4-Search-Console-Links2

Hoewel de rapporten in GA4 het niveau van organische rapporten in GSC niet volledig kunnen vervangen, is het waardevol om de gegevens op één platform te hebben.

De grootste waarde is dat site-eigenaren kunnen zien hoe organische bezoekers met de site omgaan als het gaat om specifieke landingspagina’s.

GA4-Search-Console-organic search traffic

Het Google Search Console Report biedt een uitgebreid inzicht in landingspagina’s en de zichtbaarheid van uw website in de zoekresultaten van Google.

Het biedt gedetailleerde statistieken zoals vertoningen, klikken, doorklikpercentages en zoekwoorden, die cruciaal zijn voor het genereren van organisch verkeer naar je landingspagina’s.

Ter vergelijking: de landingspagina-rapporten in GA4 bieden een breder perspectief door verschillende verkeersbronnen te analyseren, waaronder organische zoekopdrachten, direct verkeer en verwijzingen.

Hoewel beide rapporten waardevolle inzichten bieden, richt het Google Search Console-rapport zich specifiek op de zichtbaarheid en prestaties van landingspagina’s binnen de zoekresultaten van Google.

Het biedt diepgaande gegevens om organisch zoekverkeer en zoekwoordprestaties te evalueren.

GA4-organic-search-traffic-and-keyword-performance

Aan de andere kant zijn er een paar beperkingen aan de integratie van Search Console met GA4. Helaas staat GA4 maar één gegevensstroom toe om te koppelen aan een Search Console.

Rapporten over landingspagina’s

Het Landing Page-rapport helpt je te begrijpen welke pagina’s op je website het meeste organische verkeer ontvangen.

Door deze gegevens te analyseren, kun je goed presterende pagina’s identificeren die organische bezoekers aantrekken en andere pagina’s dienovereenkomstig optimaliseren. Je kunt ook het bouncepercentage, de gemiddelde tijd op de pagina en het conversiepercentage voor elke landingspagina evalueren om jouw SEO-strategie verder te verfijnen.

In het GA4 Landingspagina-rapport kunnen site-eigenaren eenvoudig schakelen tussen secundaire dimensies om te zien hoe een landingspagina zich verhoudt op basis van waar gebruikers vandaan komen.

In het Landing Page-rapport kun je eenvoudig zien hoe een pagina verkeer genereert naar gebruikers in verschillende stadia van de trechter met behulp van verschillende secundaire dimensies.

Door bijvoorbeeld “Sessiebron/medium” toe te voegen, kun je zien waar een gebruiker zich momenteel bevindt in zijn reis, terwijl “Eerste gebruikersbron/medium” laat zien hoe gebruikers voor het eerst interactie hadden met de site.

Conclusie

Of je nu nieuw bent met Google Analytics en je GA4 voor het eerst gebruikt of bent gemigreerd en je aan het oriënteren bent, het is belangrijk dat je weet waar je moet zijn en waar je tijd en aandacht aan moet besteden.

Of we de nieuwe functies van GA4 nu leuk vinden of niet, het is er en we zullen nieuwe manieren vinden om onze websitegegevens te gebruiken.

Het belangrijkste is wat we met de gegevens doen, hoe we ze integreren, benutten en zinvolle inzichten vinden.

Houd jouw meetdoel(en) in het oog als je gegevens koppelt aan jouw marketing- en SEO-doelstellingen.

Bron: https://www.searchenginejournal.com/essential-ga4-reports-you-need-to-measure-your-seo-campaigns/490373/, afbeeldingen zijn screenshots van juni 2023

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.