In minder dan acht maanden zullen expanded text ads verdwijnen. Tot deze verandering wordt ingevoerd, is er nog de mogelijkheid om ervoor te zorgen dat je Google Ads-accounts hierop voorbereid zijn.
Wellicht heb je gehoord dat Google binnenkort de expanded text ads, die op grote schaal werden gebruikt, geleidelijk afschaft. Met deze stap volgt Google de trend naar automatisering. Expanded text ads en hun voorlopers, standard text ads, zijn de standaard geweest sinds Google Ads is gelanceerd. Deze aankomende verandering is een stap in een nieuwe richting.
Expanded text ads zijn uitgebreide tekst advertenties met 3 kopvelden (waarvan 2 koppen verplicht zijn) en 2 beschrijvingsregels. Ook bevat deze advertentie het domein van de uiteindelijke URL eventueel aangevuld met 2 optionele padvelden.
Responsive search ads worden de nieuwe standaard voor search ads. Google Ads gebruikers hadden deze update misschien al voorzien omdat expanded text ads al een tijdje afwezig waren in de dropdown van advertentiemogelijkheden.
Wat betekent dit precies voor search marketeers en wat kunt je doen om jouw account voor te bereiden?
Wanneer treedt deze verandering in werking?
Vanaf juli 2022 kun je geen nieuwe expanded text ads meer maken of bewerken in Google Ads. Alle expanded text ads die momenteel in je account draaien, blijven echter ongewijzigd. Als je altijd expanded text ads naast responsive search ads hebt gebruikt om je advertentiegroepen te testen en te optimaliseren. Dus de expanded text ads die je voor juli 2022 hebt gemaakt, worden niet verwijderd.
A/B-testen voor responsive search ads
Het is onvermijdelijk dat het introduceren van automatisering in zoekadvertenties ten koste gaat van de controle die je hebt. Dit kan het proces van A/B-testen bemoeilijken. Echter, de toegevoegde machine learning element dat responsive search ads bieden hun eigen ingebouwde vorm van A / B testen.
Stel dat ik op kosten gebaseerde versus op USP gebaseerde teksten wil gebruiken om uit te vinden welke het beste aanslaat bij onze doelgroep. Voorheen, zou je twee verschillende stijlen van advertentieteksten maken. Omdat je in een responsive search ad zo veel koppen kunt plaatsen, kun je nog steeds A/B-testen door verschillende variaties binnen één advertentie uit te voeren. Google’s algoritme kiest automatisch de advertenties die het best presteren vaker, dus na een periode van testen, kun je analyseren welke stijl het beste werkt.
Hoe bereid je je advertentieaccounts voor
Het zal misschien even wennen zijn dat je de expanded text ads straks niet meer kunt gebruiken. Om je Google Ads-accounts voor te bereiden op de aanstaande verandering, kun je het beste ervoor zorgen dat elke advertentiegroep ten minste één responsieve zoekadvertentie heeft. Bovendien is het slim om je responsive search ads zo goed mogelijk te optimaliseren.
Aangezien Google vijftien koppen en vier beschrijvingen biedt, wil je het volledige aantal opnemen om de meest effectieve mogelijke combinaties te geven. Zorg ervoor dat je unieke teksten gebruikt in elke variatie van kop en beschrijving. Wanneer je geen unieke teksten gebruikt zal Google gebruik maken van repetitieve combinaties. Dit kan een negatieve invloed hebben op de prestaties van je advertenties.
Gebruik advertentiekracht rankings in je voordeel
Gelukkig biedt Google Ads een classificatiesysteem voor responsive search ads waarmee je eenvoudig je prestaties kunt meten. Deze advertentie rating varieert van “Uitstekend” tot “Slecht”.
Zorg ervoor dat je je ten minste een ‘Goed’ of ‘Uitstekend’ score krijgt voor responsive advertenties, zonder teksten te herhalen. Gebruik daarnaast zoveel mogelijk zoekwoorden in kopteksten.
Wat als je prestatiescore ‘Slecht’ of ‘Gemiddeld’ is? Een eerste stap zou zijn om te controleren welke combinaties van je responsive search ads daadwerkelijk worden weergegeven. Onder de advertentie zelf, kun je klikken op “Itemdetails bekijken” om de kop/omschrijving combinaties te zien die het vaakst worden gebruikt en of er items worden afgekeurd.
In dit gedeelte laat Google je zien welke combinaties van middelen tot nu toe de meeste vertoningen hebben gegenereerd. Je ziet ook een gedetailleerd overzicht van hoe elke kop en beschrijving presteert. Je kunt deze gegevens vervolgens gebruiken om jouw tekst aan te passen.
Strategisch vastzetten van een kop
Voor degenen die zich zorgen maken over het verlies van controle bij de overstap van expanded text ads naar responsive search ads, is er nog altijd het vastzetten van een kop. Als je bij het maken van je advertenties met de muis over de ruimte rechts van het tekst vak gaat, zie je een klein pushpin-icoontje. Dit opent een dialoogvenster en geeft je de mogelijkheid om een kop vast te zetten op een van de verschillende posities.
Zoals je in de in de onderstaande afbeelding kunt zien, raadt Google geen enkele vorm van een kop vastzetten aan, maar geeft het adverteerders de mogelijkheid om meer controle te hebben over de zichtbaarheid van hun koppen. Toch kan dit een optie zijn als je wilt dat bepaalde koppen getoond worden in een advertentie. Bijvoorbeeld, als er een tijdelijke uitverkoop is van producten is er de noodzaak om dit te doen.
Als je een kop vastzet, wordt deze alleen op die specifieke positie weergegeven. Als je wilt dat een kop op een bepaalde positie wordt weergegeven, kun je proberen er 2 of 3 op dezelfde positie vast te zetten, zodat deze afwisselend op die positie kunnen worden weergegeven.
Vastzetten wordt voor de meeste adverteerders niet aanbevolen, omdat koppen en beschrijvingen niet automatisch meer kunnen worden gecombineerd. Wat prestaties kunnen verbeteren.
Dus, met iets minder dan acht maanden is er genoeg tijd om ervoor te zorgen dat jouw Google Ads accounts hierop voorbereid zijn.
Bron: https://searchengineland.com/expanded-text-ads-are-disappearing-dont-disappear-with-them-375799