Webmasters suggereren vaak dat wanneer je website bestaat uit zo veel mogelijk geïndexeerde pagina’s dat dit goed is voor een verbeterde positionering in Google. Maar is dat ook zo? Matt Cutts, hoofd Webspam team Google, geeft antwoord.
Volgens Cutts worden websites met veel geïndexeerde pagina’s niet automatisch hoger getoond dan websites met minder pagina’s. Het betekent dus niet dat jouw homepage hoger zal eindigen in de zoekresultaten wanneer je meer pagina’s aan je website toevoegt.
Bekijk de video waarin Matt Cutts uitleg geeft: https://www.youtube.com/watch?v=AVOrml7fp2c
Heeft het zin om je website uit te breiden met extra webpagina’s?
Zeker wel. Extra pagina’s met unieke en kwalitatief goede content zullen zorgen voor extra inbound links wanneer anderen hier naar gaan verwijzen. Wanneer deze links afkomstig zijn van hoog gewaardeerde websites in Google zal dit zeker een positief effect hebben op jouw website. Als dit het geval is zal Google alsnog je homepage beter waarderen en zal jouw website hoger eindigen in de zoekresultaten.
Een ander voordeel is dat je waarschijnlijk meer bezoek zal ontvangen via het long-tail zoekverkeer. Namelijk, jouw website zal breder vindbaar worden door het gebruik van meerdere zoekwoorden en thema’s.
Bottom line
De “bottom line” is dat een website met veel extra webpagina’s niet automatisch zorgt voor een hogere waardering in Google, maar dat het wel kansen biedt om beter vindbaar te worden in Google. Ook hier geldt dat je bij het aanmaken van nieuwe webpagina’s rekening zal moeten houden met kwaliteit van de content en inbound links.
Tips om rekening mee te houden bij het maken van nieuwe content pagina’s
1. Geef je nieuwe content unieke nieuwswaarde mee zodat anderen naar jouw webpagina willen linken. Deze inbound links zullen hoogstwaarschijnlijk zorgen voor een hogere plaatsing in Google.
2. Promoot en deel jouw nieuwe content via nieuwsportalen en social media.
3. Zorg dat je rekening houdt met long-tail zoekverkeer. Breid je website uit met nieuwe pagina’s die beschikken over nog niet eerdere gebruikte zoekwoorden- en thema’s op jouw website.
4. Maak gebruik van auteurschap. Het is bewezen dat Google Auteurschap een positief effect heeft op je posities. Hierover later meer.