Uit recent onderzoek van Ascend2 blijkt dat online marketeers moeite hebben met het vinden van geschikte zoekwoorden voor SEO. Toch hoeft het niet al te ingewikkeld te zijn wanneer je de onderstaande 5 stappen volgt:
- Maak een buyer persona
- Verdiep je in de buyer journey
- Bepaal de zoekwoorden
- Verwerk de zoekwoorden in de content
- Analyseer de zoekwoorden
1. Maak een buyer persona
Om te weten hoe je doelgroep zoekt, moet je weten hoe ze denken. Hiervoor biedt de buyer persona uitkomst. De buyer persona is een gedetailleerde beschrijving van een fictief persoon gebaseerd op werkelijke kenmerken van jouw doelgroep. Dit zijn bijvoorbeeld de meest voorkomende kenmerken van de huidige klantengroep.
Gebruik voor het opbouwen van de buyer persona de klantprofielen die je vindt op LinkedIn of Facebook. Zo ontstaat er een ijkpersoon die tot in detail beschreven is: geslacht, opleiding, behoeften, gewoontes, voorkeuren en andere socio-demografische factoren die de bouwstenen vormen van deze persona. Met de buyer persona wordt het nu een stuk makkelijker om te bedenken welke zoekopdrachten jouw doelgroep gebruikt.
2. Verdiep je in de buyer journey
Nu er een vrij gedetailleerd beeld is van de buyer persona(s) is het tijd om deze te koppelen aan de ‘buyer journey’. Dit zijn de verschillende fases waarin de koper zich bevindt tijdens het aankoopproces. Dit is belangrijk om te weten omdat per fase de zoekopdrachten verschillen. Tijdens de oriëntatiefase zijn de zoekopdrachten nog vrij breed. Maar wanneer de ‘buyer’ zijn uiteindelijke keus eenmaal heeft gemaakt dan wordt er heel gericht gezocht. Zoekopdrachten bevatten dan vaak ook typenummers en zelfs kleuren, bijvoorbeeld: ‘Marantz NR1506 zwart’. Wanneer ook nog het woord ‘kopen’ eraan is toegevoegd, dan is het aankoopmoment aanstaande. Zorg dat je dan bovenaan staat.
3. Bepaal de zoekwoorden
Met de buyer journey in het achterhoofd, ga je per fase van het aankoopproces de zoekwoorden verzamelen en analyseren (zoekwoorden analyse). Welke vragen zou de persona stellen tijdens de oriëntatiefase? En welke als hij zijn keus heeft gemaakt? Om terug te grijpen naar het ‘Marantz’ voorbeeld, zal iemand aan het begin van zijn journey de vraag stellen: ”Wat is de beste AV receiver?”. Terwijl aan het einde de vraag wordt gesteld: ”Waar kan ik Marantz NR1506 zwart goedkoop kopen?”.
4. Verwerk de zoekwoorden in de content
In stap 3 is het duidelijk geworden welke vragen de aanstaande koper stelt. Nu moeten de antwoorden op deze vragen nog in de content van de site worden verwerkt. Heb je nog geen content op de website die deze vragen beantwoordt, dan moet er nieuwe content, of zelfs nieuwe pagina’s, gemaakt worden.
In sommige gevallen is een blog, FAQ, of een nieuwssectie een slimme en effectieve oplossing. Vergeet niet de pagina rijkelijk te voorzien van content. Dus, een ruime hoeveelheid aan woorden, afbeeldingen en misschien zelfs een video. Want hoe meer aandacht is besteed aan de content, hoe beter vindbaar de pagina wordt in zoekmachines.
5. Analyseer de zoekwoorden
Nadat de content en nieuwe pagina’s zijn geplaatst wil je natuurlijk weten of het ook de meest geschikte zoekwoorden zijn gebleken.
Met Google Analytics en Google Search Console kom je hier achter. Beoordeel of de zoekwoorden worden getoond in de zoekmachines en achterhaal of ze ook daadwerkelijk hebben gezorgd voor conversies.
Probeer vervolgens de meest effectieve zoekwoorden verder te optimaliseren en zoekwoorden die het minder goed hebben gedaan, vervangen door andere relevante zoektermen. Zo zie je dat het kiezen van geschikte zoekwoorden niet eenmalig is, maar een continu proces.
Meer weten over de zoekwoorden analyse?
Wil je de analyse van geschikte zoekwoorden liever uitbesteden? Neem dan contact met ons op en geef aan wat je wilt bereiken. Wij vertellen welke zoekwoorden haalbaar zijn en hoe we samen de website beter vindbaar kunnen maken.
Geïnteresseerd? Neem dan contact op