Over het algemeen wordt aangenomen dat de nummer #1 positie in Google AdWords gekocht kan worden als er maar genoeg wordt betaald. Dit is echter niet helemaal juist. Bij deze aanname wordt voorbij gegaan aan de kwaliteitsscore die Google binnen AdWords hanteert. Wat deze kwaliteitsscore precies is en hoe deze te beĂŻnvloeden leest u hier!
Google AdWords kwaliteitscore
De kwaliteitsscore is een score die door Google is bepaald om ervoor te zorgen dat er verschil in kwaliteit kan worden gemaakt tussen verschillende advertenties. Hierdoor kan het voorkomen dat advertenties met een lagere bieding hoger komen te staan omdat ze volgens Google relevanter zijn voor de desbetreffende zoekterm.
De kwaliteitsscore wordt uitgedrukt in een cijfer van 1 tot 10. Hierbij is 10 uiteraard de beste score.
Hierboven is de kwaliteitsscore van de zoekwoorden zichtbaar binnen het tabblad âzoekwordenâ. Mocht u de kwaliteitsscore niet te zien krijgen in uw account dan kunt u deze eenvoudig toevoegen door via âkolommenâ de statistiek toe te voegen:
De geschiedenis van de Kwaliteitsscore
De kwaliteitsscore van AdWords is gedurende de afgelopen 10 jaar geëvalueerd naar een serieuze graadmeter om rekening mee te houden. In de eerste jaren van het Google AdWords systeem was er nog geen kwaliteitsscore. Zo rond 2002 werd er door Google alleen gekeken naar de Click Through Rate (CTR), en als deze slecht was dan had dit gevolgen voor de plaatsing in Google AdWords.
Echter deze manier van beoordelen leverde Google veel ontevreden adverteerders op. Ondanks dat ze bereidt waren te betalen voor clicks, werden de advertenties niet vertoond omdat ze door Google niet relevant werden geacht door de slechte CTR. Hierna is Google de kwaliteitsscore gaan verbeteren. Dit ging met langzame stapjes.
Verschillende factoren
De onderstaande factoren hebben het meeste effect op de kwaliteitsscore van Google.
CTR van het account
Google kijkt naar de gemiddelde CTR van alle zoekwoorden in een campagne. Dit geeft Google een idee hoe goed de campagne is geoptimaliseerd, en hoe relevant de advertenties zijn voor de gebruikers van Google.
CTR van het keyword
Uiteraard heeft elk trefwoord wat is opgenomen in de campagne een eigen CTR.
CTR van de advertenties
De advertenties binnen het account hebben ook allemaal een eigen CTR.
Landingspagina
De landingspagina is ook een belangrijke factor voor de kwaliteitsscore, echter weegt niet zo zwaar als de verschillende CTRâs. Probeer niet voor elk trefwoord in de Google AdWords account een aparte landingspagina te maken. Beter is het om ervoor te zorgen dat AdWords bezoekers de pagina interessant vinden. Richt je dus op een zo laag mogelijke âbouncerateâ, en een hoge âtijd op de paginaâ.
Hopelijk kunt u de bovenstaande informatie gebruiken voor betere kwaliteitsscores en dus betere resultaten via Google Adwords!
Bovenstaand is gebaseerd op een blogpost van een ex-medewerker van Google. Het Engels talige artikel van Frederick Vallaeys is hier volledig te lezen.