Google AdWords update: De eerste resultaten
Het zal je vast niet ontgaan zijn. Eind februari 2016 is er een opvallende Google AdWords update doorgevoerd. De advertenties aan de rechterkant van de resultatenpagina zijn compleet verdwenen. Google toont nog maar maximaal zeven advertenties op de resultatenpagina in plaats van de oorspronkelijke elf. Vier bovenaan en drie onder aan de pagina. Inmiddels zijn we een maand verder. Wat zijn de effecten van deze AdWords update?
Waarom zijn de advertenties verdwenen?
Volgens Google is het een logisch gevolg van het toenemende mobiele zoekgedrag. Google wil de zoekervaring op desktop en mobiel gelijk te trekken. Aangezien er op mobiel geen advertenties worden getoond aan de rechterkant, verdwijnen ze daarmee ook op desktop. Aanvullend geven ze toe dat er op de rechter advertenties weinig geklikt werd.
De eerste resultaten van de AdWords update
Resultaten kosten per klik (CPC)
Waar de meesten bang voor waren is (nog) niet gebeurd. Verwacht werd dat de kosten per klik (CPC) flink zouden gaan stijgen. Immers, minder advertentieruimte betekent automatisch dat er een hoger bod gedaan moet worden om bovenaan te komen. Zo werkt nu eenmaal het marktmechanisme. Toch blijkt dit niet het geval te zijn. Sterker nog, de gemiddelde CPC is met 1% gedaald (bron: Searchenginewatch).
Resultaten doorklikratio (CTR)
Verder werd verwacht dat de doorklikratio (CTR) zou toenemen omdat de vier advertentieplekken bovenaan duidelijk meer opvallen nu de advertenties aan de rechterkant zijn verdwenen. Ook verwachte men een hogere CTR doordat organische resultaten uit het zicht worden geduwd vanwege de vierde advertentieplek bovenaan. Het blijkt inderdaad te kloppen. De CTR is toegenomen, maar niet zo fors als men had verwacht. Opmerkelijk is dat de derde advertentieplek als enige een lagere CTR heeft na invoering van de AdWords update (zie tabel boven).
Voorlopig goed nieuws voor SEO
Nu de vierde plaats is opgevuld door een advertentie, is plek 5 de hoogst haalbare positie voor een organisch zoekresultaat. Je zou verwachten dat dit nadelig is voor het organische zoekverkeer. Uit diverse bronnen blijkt dit voorlopig niet het geval te zijn. Aangenomen mag worden dat gebruikers nog steeds duidelijk het verschil zien tussen een advertentie en een organisch resultaat waarbij sommige gebruikers de voorkeur geven aan niet betaalde resultaten.
Conclusie Google AdWords update
De Google AdWords update heeft minder impact dan verwacht. Het aantal advertentieplekken zijn verminderd van elf naar zeven, maar er zijn geen opmerkelijk verschillen waar te nemen. Zoals verwacht neemt de CTR iets toe, maar stijgen de kosten per klik niet. Organische resultaten hebben er vooralsnog niet onder te leiden.
Wij blijven de effecten nauwlettend volgen en zodra er noemenswaardigheden zijn, zullen wij dit vermelden. Heb je toch nog vragen over de Google AdWords update, neem dan contact op. Wij vertellen je er graag meer over.