Wil je Google Ads zelf doen? Met alle uitleg van Google en video’s op YouTube zou je bijna denken dat het een fluitje van een cent is. In alle eerlijkheid: dat is het niet. Maar als je de tijd hebt en je volgt de basisbeginselen van Google Ads ben je in staat om effectieve advertentiecampagnes op te zetten.
Toch moet je bedachtzaam zijn op valkuilen die veelal gemaakt worden door doe-het-zelvers. Dit artikel vertelt de 3 meest gemaakte fouten en hoe je dit kunt voorkomen.
De 3 meest gemaakte fouten van doe-het-zelvers
Valkuil 1: te laag bieden
Wanneer je in een sterk competitieve markt adverteert kunnen de kosten per klik (CPC) snel oplopen. Klikprijzen tussen de €10,- en €20,- zijn geen uitzondering. Dit kan dan even schrikken zijn voor sommigen. Als reactie zijn ze geneigd om ruim onder deze klikprijzen in te kopen. Het onderstaande voorbeeld laat zien dat dit niet verstandig is.
Voorbeeld
Als voorbeeld nemen we de verzekeringsmarkt. De zoekwoordplanner van Google komt met een voorgesteld bod van € 12,89 op het woord: overlijdensverzekering. Veel doe-het-zelvers bieden onder dit voorgestelde bod met als resultaat dat de advertentie nauwelijks wordt vertoond. Wordt de advertentie uiteindelijk toch vertoond, dan staat deze ergens onderaan de resultaatpagina met een lage CTR (doorklikratio) als gevolg.
Beter is om bij dit soort zoekwoorden juist boven het voorgestelde bedrag te bieden. Dit zorgt er voor dat de advertentie wel wordt vertoond op de beste plekken wat leidt tot een hogere CTR. Door juist hoger te bieden wordt de advertentie succesvoller. Een succesvolle advertentie krijgt sneller een toppositie toegewezen tegen een lagere klikprijs. Uiteindelijk betaal je de prijs van het voorgestelde bod of zelfs lager en levert het kwalitatief bezoek op.
Valkuil 2: te veel zoekwoorden
Een andere fout die vaak wordt gemaakt door doe-het-zelvers is dat er te veel zoekwoorden in één advertentiegroep worden gestopt. Zoekwoorden die weinig met elkaar te maken hebben en beter gegroepeerd kunnen worden. Het is dus slim om je advertentiegroepen onderscheidend op te zetten. Per advertentiegroep ontstaat er dan meer focus en meer relevantie voor de doelgroep.
Wil je weten hoe je het beste campagnes, advertentiegroepen en advertenties opzet? Bekijk de onderstaande video van Google Ads.
Valkuil 3: Niet op de hoogte blijven
Google AdWords ontwikkelt zich in rap tempo. Logisch, want ook het internetgebruik verandert voortdurend. Denk maar eens aan het steeds intensievere gebruik van mobiele apparaten waardoor lokaal zoeken steeds belangrijker wordt. Ook dan wil je gevonden worden met AdWords.
Google biedt vele mogelijkheden om extra informatie toe te voegen aan je advertentie. Denk aan advertentie extensies als: telefoneer-knop, routebeschrijving, recensies of sitelinks. Allemaal nuttige extensies om de doorklikratio te verhogen.
De ontwikkeling van nieuwe mogelijkheden gaat zo snel dat de kans dat je iets ontgaat of te laat weet een gemiste kans is. Het optimaal beheren van een AdWords campagne vergt dus tijd. Iets waar het bij een marketeer vaak aan ontbreekt. Ze hebben immers meer te doen dan alleen Google AdWords.
Google Ads zelf doen of uitbesteden?
Heb je tijd over en wil je een paar basisadvertenties beheren, dan kan je altijd zelf aan de slag met adverteren in Google. Zo niet? Dan is het verstandig om Google Ads uit te besteden. Niet alleen scheelt dat kostbare tijd, je advertenties zijn effectiever, maken gebruik van de nieuwste mogelijkheden en zijn kostenefficiënter.
Vraag naar de mogelijkheden en we maken een kostenberekening.