Eind september is het aantal verschijningen van Google Answer Boxes in de zoekresultaten enorm toegenomen. De stijging bedraagt 44%. Dit blijkt uit gegevens die Moz afgelopen week op zijn website publiceerde. Na het analyseren van de data bleek dat de stijging vooral kan worden toegeschreven aan de nieuwe Quick Answer Boxes. Het aantal verschijningen hiervan steeg op 26 september met maar liefst 98% t.o.v. een dag ervoor. Bijna een verdubbeling:
Wat zijn Google Answer Boxes?
Een Google Answer Box is een SERP-functie, meestal weergegeven in een lichtgrijze box, die soms optreedt boven de organische zoekresultaten (linkerkolom). Deze functie probeert de vraag van de gebruiker direct te beantwoorden. De meeste answer boxes bevatten voornamelijk tekst en geven een relatief kort antwoord (indien mogelijk). Maar soms bevatten ze ook meer dan alleen tekst zoals bij het direct tonen van aandelenkoersen of weerberichten. Hierbij wordt soms ook de bron van het antwoord weergegeven. Google’s Quick Answer Boxes proberen, zoals de naam al verhult, direct een snel antwoord te geven op de zoekopdracht van de gebruiker.
Wat betekent deze stijging?
De stijging van 44% van het aantal vertoonde answer boxes betekent dat de gebruikers deze nu veel vaker zullen gaan tegenkomen tijdens het zoeken. Je kunt je voorstelen dat sommige uitgevers niet blij zijn met deze stijging, aangezien het hoogstwaarschijnlijk ten koste gaat van het aantal bezoekers op hun website. Over de enorme stijging van 98% van het aantal vertoonde Quick Answer Boxes zegt Moz het volgende: “Dit is duidelijk een belangrijke uitbreiding in het vermogen van Google om antwoorden te verzamelen en direct weer te geven.” Een flink aantal van deze nieuwe antwoordkaders haalt zijn gegevens vooralsnog uit Wikipedia, waarbij soms ook een afbeelding wordt ingeladen: