Over de recente truc van Google om sneller zoekresultaten in beeld te brengen is wel wat gezegd.
Het is echter meer geconstateerd en goed bevonden dan dat er een blik in de toekomst is gegeven. Google Instant Search werkt makkelijker en sneller dan alleen Google Suggest, maar wat zijn de gevolgen voor SEO’ers in het gebruik om sneller gevonden willen worden? Google brengt namelijk een pagina vol relevante resultaten in beeld. We leggen de verschillende opties voor.
Google Instant gaat verder
Wat doet Google Instant nadat je bent ingelogd met een Google Account.
Via Google Suggest wordt na elke letter een suggestie gegeven. Google Instant zorgt ervoor dat de resultaten direct over je beeldscherm rollen. Het is wel aardig om de winst van Google Instant t.o.v. alleen Google Suggest te zien:
De Google-regels volgen
Hier houden we aan dat Google Suggest de zoekbalk met suggesties is en dat Google Instant Search de weergave op de resultatenpagina is.
Het ligt voor de hand ons gaan richten op wat Google ons toont. We spelen dan precies volgens hun regels. In de praktijk werkt dat doorgaans het best en tenslotte we willen ook goed bij hen scoren.
Na het intypen van elke letter wordt een suggestie gedaan. Belangrijke toets op je toetsenbord blijkt de spatiebalk te zijn. Typ bijvoorbeeld in ‘boek’ en je krijgt 5 suggesties plus een pagina resultaten waarbij direct iets achter het boek is geplakt. Zet achter het ‘boek’ echter een spatie en er komen andere suggesties en resultaten.
De eerste suggestie bij gebruik van de spatie is (natuurlijk) de belangrijkste en dat is: ‘boek schrijven’.
Dit is een trefwoordcombinatie die wij doorgaans vermijden. Er staat een werkwoord in dat niet echt relevant lijkt voor iets dat we graag verkopen. Dit klopt want dit zien we aan de resultaten die volledig anders zijn dan bij alleen ‘boek’. Dit heeft een opmerkelijk gevolg: de AdWords-advertentie van die grote boekverkoper met de korte naam komt niet meer in beeld. Bij ‘boek ko’ is dit weliswaar snel verholpen, maar ‘boek + spatie’ is dan toch een gemiste kans.
Trefwoorden voor Google Instant Search aanpassen
Hoe lossen we dit op als ‘boek schrijven’ de meeste planken op de website misslaat?
Nee, niet alle planken, want er zijn boeken over ‘een boek schrijven’. Kijken we nu naar het pakket van Title Tag, Metatag Description en paginatekst van onze boekverkoper, dan komt het woord ‘boek’ daar niet op voor. ‘Boeken’ wel, maar ‘boek + spatie’ niet.
We zien dat Google Suggest – en daarmee Google Instant – van werkwoorden houdt. Om hoog te eindigen lijkt een spatie en een werkwoord plaatsen de boodschap te zijn. Irrelevante werkwoorden neerzetten is daarbij niet nodig. Anders gezegd: bestaande trefwoorden vormen we om tot combinaties.
Google Instant betekent zo een opleving voor trefwoordcombinaties en vooral ‘trefwoordcombinaties met werkwoorden’. Aan de slag gaan met de trefwoorden in Tags en tekst is best te doen, en het levert nog iets op ook!
Mis die kans niet en kijk zelf wat jouw trefwoorden in Google Instant Search doen.