Op 24 juli 2014 heeft Google dynamische sitelinks geïntroduceerd. Deze gratis aanvulling op Google AdWords wordt sindsdien wereldwijd uitgerold.
Wat zijn Dynamische sitelinks?
Een dynamische sitelink is een extra regel onder je Google AdWords advertentie. Deze regel verwijst naar een webpagina van jouw site. Dit kan een andere bestemmingspagina van je website zijn die jezelf hebt opgegeven.
Op basis van de door Google geïndexeerde webpagina’s en de zoekopdracht van de gebruiker in Google, bepaalt Google de link(s) naar de meest relevante webpagina(‘s) van jouw website. De tekst van de dynamische sitelink is de titel van je webpagina. Zorg er dus voor dat je title-tag van je webpagina uit relevante en leesbare tekst bestaat.
Wanneer de gebruiker die de zoekopdracht in Google heeft ingevoerd op de dynamische link klikt, worden er door Google geen kosten in rekening gebracht. Kortom, gratis kliks naar jouw website. Te mooi om waar te zijn?
Dynamische sitelinks echt gratis?
Ja. Wanneer iemand een zoekopdracht heeft ingevoerd in Google en op de dynamische sitelink klikt, worden er inderdaad geen kosten gerekend. Echter door de toevoeging van de gratis dynamische link valt de advertentie in zijn geheel meer op, en heeft Google berekend dat de CTR op de overige links in de advertentie toeneemt. Voor deze kliks moet wel gewoon worden betaald. Er is dus sprake van een win-win situatie voor de adverteerder en Google, met een iets grotere “win” voor Google.
Kan je invloed hebben op dynamische sitelinks?
Een dynamische sitelink wordt door Google automatisch geplaatst. Tenzij je zelf dit handmatig invult in Google Analytics middels sitelinkextensies. In dit geval wordt de door jouw opgegeven link getoond. Het kan zijn dat Google de eigen dynamische sitelink relevanter acht. Dan nog wordt de Google dynamische sitelink getoond in plaats van de eigen sitelink. Wil je geen gebruik maken van deze dynamische sitelinks, dan kan je je afmelden voor deze functionaliteit. Hiervoor heeft Google een speciale afmeldpagina: https://support.google.com/adwords/contact/dynamic_sitelinks
Toch lijkt Google een nuttige toevoeging te hebben gedaan met de dynamische sitelinks. Door gebruik te maken van deze dynamische sitelinks, is de kans groter dat je AdWords advertentie op een meer prominentere plaats komt te staan. Het heeft namelijk wel degelijk invloed op de AdRank. Met het instrumentarium waarover Google beschikt is zij in staat een hogere CTR te behalen dat in je eigen voordeel zal werken. Kortom, het is het proberen waard.
Wil je meer weten over Google Dynamische sitelinks? Kijk op de supportpagina van Google: https://support.google.com/adwords/answer/6058574?hl=nl