Op 22 september 2014 heeft Google via het Research Blog een nieuwe functie aangekondigd: Structured Snippets. Deze nieuwe functie verwerkt feiten in de individuele zoekresultaten. Google’s Structured Snippets moeten de belangrijkste informatie van een webpagina gaan tonen in het organische zoekresultaat voor die pagina.
Wat zijn Structured Snippets?
Structured snippets zijn kleine stukjes tekst, of beter gezegd fragmenten, die automatisch worden gegenereerd door Google. Het idee van gestructureerde fragmenten (snippets) is niet nieuw. Deze functie is eigenlijk een rijkere versie van rich snippets en is bedoelt om de gebruiker van de meest relevante feiten te voorzien, zonder dat deze hoeft door te klikken naar de pagina.
Hoe werkt Structured Snippets?
Google maakt gebruik van een techniek die interessante data van minder interessante data kan onderscheiden. Ook zijn er extra algoritmes toegevoegd om de kwaliteit en de relevantie te kunnen bepalen. In totaal kunnen er maximaal vier van deze stukjes gestructureerde informatie worden getoond.
Wat betekent dit voor de marketeer?
Met structured snippets wordt geprobeerd de vraag van de zoeker zo goed mogelijk te beantwoorden, zonder dat deze hoeft door te klikken naar een site. De vraag is dus of deze nieuwe functie gevolgen zal hebben voor de doorklikratio? Dit is een vraag die de toekomst zal moeten uitwijzen…
Google’s Structured Snippets zullen naar alle waarschijnlijkheid de belangrijkste vragen op een simpele zoekopdracht sneller gaan beantwoorden. De kwaliteit van deze informatie zal voorlopig nog variëren, afhankelijk van de inhoud van de pagina. Ook lijkt het er op dat de functie vooralsnog alleen is uitgerold via Google.com en is het afwachten wanneer we de eerste structured snippets in Nederland te zien krijgen.