Google heeft een kwaliteitsalgoritme-update uitgebracht die kwalitatieve product reviews beloont met een hogere ranking
Google heeft een nieuwe Search algoritme update aangekondigd, deze wordt ‘product reviews update’ genoemd. Deze update is uitgebracht om product reviews die een goed onderbouwd onderzoek delen, in plaats van weinig inhoudelijke content die een aantal producten samenvat,” vertelde een woordvoerder aan Search Engine Land. Reviews die geschreven zijn op een manier die “inzichtelijke analyses en origineel onderzoek” bevat zullen beloond worden, vooral “content geschreven door experts of enthousiastelingen die het onderwerp goed kennen,” aldus Google.
Google product reviews update
De Google product reviews update heeft als doel om reviews te promoten die verder gaan dan veel van de standaard informatie die je online ziet. Google zei dat het dit soort product reviews zal promoten in de ranking van de zoekresultaten.
Google bestraft niet direct product reviews van mindere kwaliteit met “beperkte informatie die een aantal producten samenvat”. Als je zulke content levert en je site daalt in de ranking omdat andere content boven de jouwe wordt geplaatst, zal dit zeker aanvoelen als een straf. Technisch gezien, volgens Google, is dit geen straf tegen jouw content, Google beloont gewoon sites met meer inzichtelijke review-content met een ranking boven die van jou.
Deze update zou alleen invloed moeten hebben op product reviews en niet op andere soorten content.
Geen core update
Google gaf aan dat dit geen core update is. Dit is een standalone update. Deze staat los van de reguliere core updates van Google, zo liet het bedrijf ons weten. Google voegde er wel aan toe dat het advies dat het voor de core updates gaf, “over het maken van kwaliteitscontent voor die updates ook hier relevant is.” In aanvulling op dat advies, gaf Google extra advies specifiek voor deze update.
Lees meer over de Core update van mei 2020
Advies over de update voor product reviews
De “algemene focus ligt op het bieden van gebruikers met content die inzichtelijke analyses en origineel onderzoek biedt, content geschreven door experts of enthousiastelingen die het onderwerp goed kennen,” zei Google over deze update. Dat is vergelijkbaar advies met de hierboven genoemde aanbevelingen voor de core update, maar hier is een lijst met “aanvullende nuttige tips om op te nemen in product reviews.”
Google raadt aan dat je product reviews aan de onderstaande voorwaarden laat voldoen.
- In jouw product reviews wordt deskundige kennis over producten gegeven.
- Laat zien hoe het product er fysiek uitziet, of hoe het wordt gebruikt, met unieke content die verder gaat dan wat de fabrikant levert.
- Geef kwantitatieve metingen over hoe een product presteert in verschillende categorieën.
- Leg uit wat een product onderscheidt van zijn concurrenten.
- Vergelijkbare producten behandelen of uitleggen welke producten het beste zijn voor bepaalde toepassingen of omstandigheden.
- De voor- en nadelen van een bepaald product bespreken, gebaseerd op onderzoek daarnaar.
- Beschrijf hoe een product zich heeft ontwikkeld ten opzichte van eerdere modellen of releases. Om verbeteringen aan te brengen, problemen op te lossen of gebruikers op een andere manier te helpen bij een aankoopbeslissing.
- De belangrijkste beslissingsfactoren voor de categorie van het product bepalen en hoe het product op die gebieden presteert. Bijvoorbeeld, in een auto review kan worden vastgesteld dat brandstofverbruik, veiligheid en weggedrag belangrijke beslissingsfactoren zijn en kunnen de prestaties op die gebieden worden beoordeeld.
- Belangrijke keuzes beschrijven in de manier waarop een product is ontworpen en het effect daarvan op de gebruikers, los van wat de fabrikant zegt.
Google linkte ook naar zijn blogpost van eerder dit jaar waarin het betere productinformatie voor shoppers noemde.
Deze update is nu live
Google gaf aan dat de update nu live is voor Engelstalige reviews wereldwijd.
Conclusie
Als jouw website product reviews aanbiedt, wil je jouw ranking controleren om te zien of deze update jouw site heeft beïnvloed. Is jouw organische verkeer in Google verbeterd, afgenomen of gelijk gebleven? Op de lange termijn is het aan te raden om meer aandacht te besteden aan jouw product reviews, zodat deze uniek zijn en zich onderscheiden van de concurrentie op het web.
Bron: https://searchengineland.com/google-product-reviews-algorithm-update-347568