Kennisbank » SEO Content » Google PageRank gratis en voor niets!

Google PageRank gratis en voor niets!

25 februari 2010

Alweer 32 maanden geleden verscheen in SEO Handleiding het artikel Hoe werkt Pagerank?
In het kort werkt PageRank (PR) zo:
PR(A) = (1-d) + d (PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn))


Iets langer werkt het zo: als externe pagina’s met een hoge PR en weinig links naar jou linken, stijgt de PR. Daarnaast zijn er veel factoren die geen invloed op de PR hebben en die de PR zelfs doen dalen. En Google kan ook nog handmatig je waardering omhoog of omlaag te brengen.

De reacties op Hoe werkt Pagerank?, de vervolgartikelen en de Comments waren nogal wisselend. Sommige bezoekers vonden PR niet bijzonder bepalend voor de vindbaarheid, maar dat het gewoon goed staat om een lang groen balkje voor boven je site te zien. Andere bezoekers wachten met smart op de Google’s volgende PR update; die maar niet lijkt te komen. Wat vindt Google zelf eigenlijk het nut van PR?
Op de button op de Google toolbar klikken geeft:
1. Opgeslagen momentopname van de pagina
2. Gelijkwaardige pagina’s
3. Koppelingspagina’s

Interessant om te zien waar je staat en dat je er niet als enige staat.
Met name met betrekking tot het ‘Opgeslagen momentopname van de pagina’ lijkt Google niet echt veel belang aan PR te hechten: alle websites ter wereld worden doorlopend bekeken en wanneer de jouwe aan de beurt was, zien we hier.

Google lijkt het momenteel zelf te gooien op de sociale eigenschappen van internet als je op Google Labs kijkt. Met de lancering van Google Social Search is in oktober 2009 een flinke stap in die richting gezet. Maar hierover in een volgende post meer.
PR lijkt zijn beste tijd gehad te hebben. Het blijft leuk om te zien en het kost niets. Grappig om te zien is hoe de pagina’s van Google zelf scoren wat betreft PR: dat kan vast beter…

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.