Het is al geruime tijd bekend dat Google veel waarde hecht aan de snelheid van websites en webpagina’s. Hoe sneller je webpagina’s, hoe groter de kans dat je website beter vindbaar wordt in zoekmachines. Onlangs heeft Google de tool “Google PageSpeed Insights” uitgebreid met extra functionaliteiten om webpagina’s sneller te maken.
Google PageSpeed Insights: Test het zelf…
Wil je weten of jouw website voldoet aan de snelheidsrichtlijnen van Google? Met Google PageSpeed Insights kan je dit zelf testen. De tool scant de snelheid van de desktop en mobiele website. Vul de url van de website in die je wilt testen en na enkele seconden toont Google de resultaten op een schaal van 1 tot 100.
Gebruik de verbeterpunten om je website sneller te maken
Google komt met verbeterpunten wanneer je website niet voldoende goed scoort. Een melding met een rood uitroepteken moet je corrigeren. Een melding met een oranje uitroepteken, wordt geadviseerd te verbeteren.
De meeste snelheidswinst valt over het algemeen te behalen bij: het verkleinen van afbeeldingen, Javascript en CSS en door gebruik te maken van browsercaching.
Nieuwe functionaliteiten Google PageSpeed Insights
Google PageSpeed Insights heeft een aantal nieuwe functionaliteiten toegevoegd waaronder mobiele gebruikerservaring. Met Gebruikerservaring geeft Google feedback hoe goed jouw website te gebruiken is voor mobiel gebruik. Zo let Google op de “viewport”. Hiermee wordt bepaald of de website voldoende responsive is (past de website zich aan aan mobiele schermen?). mobiele leesbaarheid (zijn de letters groot genoeg?) en klikbaarheid (kan je makkelijk met je vingers op de buttons klikken en navigeren?).
Andere verbeterpunten zijn dat de tool Google PageSpeed Insights op een mobiel apparaat te gebruiken is en dat het in verschillende talen is waaronder Nederlands.
Snelheidstest populaire Nederlandse websites (Top 30)
Zijn de meest populaire websites van Nederland klaar voor de Google PageSpeed test? Proseo heeft de meest populaire en bekende Nederlandse websites getest en de testresultaten hieronder vermeld.
Bekijk de Top 30 Nederlandse websites
Let op: De testresultaten zijn een momentopname van 25 juni 2014. De kans bestaat dus dat bij het herhalen van de testen de resultaten iets kunnen afwijken.
Resultaten populaire Nederlandse websites
De websites van Feyenoord en De Telegraaf zijn de enige die een score hebben van 85 of hoger met de desktop versie. Geen enkele populaire Nederlandse website scoort goed/zeer goed met hun mobiele website. De website van Heineken (zie Top 30 lijst) scoort zelfs ver onder de maat.
Wat betekent dit voor jouw website?
Deze populaire Nederlandse website zullen voorlopig nog prima vindbaar blijven in Google vanwege hun enorme (link)populariteit en autoriteit. Het geeft echter wel aan dat er voldoende kansen zijn voor mobiele websites in Google. Overweeg hier binnenkort aandacht aan te besteden.