Google Search Console (‘GSC’) is een van de gratis tools van Google en is onmisbaar voor iedereen die nauwkeurige inzichten wil hebben in de organische prestaties van zijn site in de zoekmachine. Het toont onder meer het aantal klikken, vertoningen, CTR en posities op zoekwoord- en paginaniveau. Hierdoor ben je in staat om relaties te leggen tussen deze performance indicatoren. Google Search Console 2018 geeft hiermee een gedetailleerder inzicht in organische prestaties dan Google Analytics.
Bovendien biedt GSC de mogelijkheid om te achterhalen of de website door Google ‘gecrawld’ kan worden of dat er nog andere storingen zijn. Kortom, met Google Search Console houd je jouw website in optimale conditie en is essentieel bij zoekmachine optimalisatie.
Verbeterde functies Google Search Console 2018
Eind 2017 heeft Google een vernieuwde versie van GSC uitgebracht. Deze bètaversie is momenteel nog in ontwikkeling en biedt daarom iets minder functionaliteiten dan de voorgaande versie. Maar waar Google Search Console 2018 nu al in uitblinkt, is het tonen van prestaties en detaillering van de data. De data wordt overigens gevoed vanuit Google zelf. Dus wordt niet uit Google Analytics of Google Tag Manager gehaald.
Wil je nog de ‘oude’ functionaliteiten gebruiken dan kun je middels een link in GSC nog steeds de vorige versie gebruiken. Wat is er nieuw in Google Search Console 2018? Hieronder volgt een korte opsomming.
Een nieuw uiterlijk
Wanneer je de oude Google Search Console gewend bent en de nieuwe versie opent (de url is hetzelfde gebleven https://search.google.com/) zal je zien dat het ‘flat design’ van Google Analytics ook hier is toegepast. Het is overzichtelijker geworden. Links vind je nog steeds de navigatie, maar is uitgekleed. Voor handige functies als ‘fetchen als Google’ zal je nog steeds de oude versie moeten gebruiken. De komende tijd zal Google naar verwachting ook deze functionaliteiten toevoegen aan de nieuwe versie.
Filters toepassen
Zodra je GSC hebt geopend en klikt op ‘Performance’ (Prestaties) valt direct de filtermogelijkheid op. Je kunt filteren op ‘Search type’ (Web, Images, Video) en Date. Daarnaast kun je ook nog extra filters toepassen waardoor je ziet hoe zoekwoorden en pagina’s van de website afzonderlijk presteren. Ook filteren op land en apparaat is mogelijk. Per selectie krijg je een grafisch overzicht van het totaal aantal klikken, vertoningen, CTR en de bijhorende posities (zie afbeelding hierboven).
Vergelijkingen maken
Wanneer je wilt weten of SEO inspanningen effect hebben gehad, kun je periodes met elkaar vergelijken. In de nieuwe versie is het eenvoudiger geworden om langere periode te selecteren en te vergelijken. Bovendien kun je ook vergelijkingen maken op andere prestatie-indicatoren als land, zoekopdracht of webpagina. Heb je dus een pagina onlangs verbeterd op bepaalde zoektermen? Je ziet direct of deze aanpassingen hebben geleid tot meer vertoningen en hogere posities.
Indexdekking
Het tweede onderdeel in het navigatiemenu is ‘indexdekking’. Dit deel geeft een overzicht van (crawl)fouten van de website. Als bepaalde pagina’s niet kunnen worden gecrawld of gevonden (404 errors) zal GSC deze hier tonen. Visueel is het allemaal begrijpelijker en duidelijker geworden, maar de sub-functionaliteiten worden nog steeds weergeven in de oude versie. Dit verklapt dat Google Search Console nog in een bètafase zit en zal naar verwachting in de nieuwe tool worden geïntegreerd.
Meer weten over Google Search Console 2018?
Ben je geïnteresseerd in de mogelijkheden van GSC 2018? Kijk dan op de helppagina van Google. De laatste ontwikkelingen en updates vind je op het blog van Google.