De mogelijkheid die Google biedt om je AdWords-advertenties met meer links uit te breiden is niet nieuw. Nu de testfase een half jaar voorbij is, is het wel interessant het nog eens te bekijken.
Anders gezegd: ‘Wat betekent Ad Sitelinks en hoe doen we het?’
Ad Sitelinks geeft ruimte aan vier links bij de AdWords-advertentie. Het lijkt bijzonder veel op genoteerd staan met ’embedded subcategory links’ en als ze samen in beeld komen, heb je een schouderklopje verdiend:
Dit is Ad Sitelinks en we doen het eigenlijk niet.
Niet rechtstreeks tenminste want Google bepaalt zelf of je Sitelinks getoond worden. De eisen van Google zijn niet mis:
1. De advertentie moet bovenaan staan
2. De advertentie moet veel kwaliteit hebben
3. Sitelinks moeten gebruikers naar vrij navigeerbare subpagina’s leiden
Eis 1. is direct afhankelijk van de zoekopdracht. Een kwalitatief goede site (eis 2. en 3.) heeft daardoor geen Sitelinks als hij op plek twee staat. Kortom, de bedoeling is dat ons antwoord als beste bovenaan komt te staan en dat is precies wat we willen in SEO! Kwaliteit is de basis om te scoren met Sitelinks. Verder is het afhankelijk van de zoekopdracht en hoe goed we daarop hebben ingespeeld.
Voordelen van Ad Sitelinks zijn dat je site er flexibel door wordt – seizoensgebonden links en aanbiedingen – en dat je met een breder aanbod gebruikt: je hebt de bezoekers al ‘te pakken’.
Het effect van de vier links is niet direct te zien. Binnen het Google Analytics pakket zijn de links wel te voorzien van Tags wat resultaten zichtbaar maakt. Flink wat goochelen met verschillende Sitelinks geeft dan een beeld van waar bezoekers eigenlijk op uit zijn. Perfect inspelen op de vraag is wat wij willen en het is precies wat Google wil.