Het aantal uren dat we dagelijks online doorbrengen wordt steeds groter. Aangezien vrienden, familie en overige contacten dit ook doen, groeit de sociale waarde van internet even hard mee. Er is onderzocht hoeveel mensen van welke Nederlandse sociale netwerken online gebruik maken. Men gebruikt in Nederland (van hoog naar iets lager): Hyves, Schoolbank, LinkedIn en Facebook. Nu is het aantal gebruikers best aardig, maar interessant is ook dat deze netwerken onderling nogal verschillen; ze zijn gericht op hun eigen specifieke doelgroepen.
Google gaat dat met Google Social Search anders aanpakken: je doelgroep bepaal je zelf! Voorwaarde is wel dat je een sociaal netwerk hebt. Je logt in op je Google account en informatie die relevant is aan je zoekopdracht wordt uit je sociale netwerk getrokken.
Het resultaat verschijnt onderaan de pagina onder ‘Results from people in your social circle.‘ Om meer uit je sociale netwerk te halen, klik je bovenaan de pagina op Meer en gebruik je de sociale link uit het menu.
Er wordt alleen informatie verzameld die is geleverd via je Google account; wacht daarom niet op informatie uit Facebook. Op Google Social Search kun je wel zien op welke manier je met andere gebruikers verbonden bent en je kunt kiezen welk netwerk je wilt toevoegen.
Google Social Search is een vervolg op iGoogle waarin je de persoonlijk meer relevante onderwerpen kunt weergeven. De zoekopdracht [Ajax / Heracles] levert niet direct de uitslagen van afgelopen zondag op als ‘Griekse mythologie’ in iGoogle staat genoteerd.
Google Labs heeft Google Social Search 24 oktober als experiment gelanceerd.
Afwachten wat het op gaat leveren. Het is in ieder geval wel een stimulans voor gebruikers om aan hun eigen sociale vaardigheden te werken.