De inspanningen van Google om spam buiten de zoekresultaten te houden, worden gedetailleerd beschreven in het jaarlijkse webspamrapport van het bedrijf, dat afgelopen week werdt gepubliceerd. Volgens het rapport is meer dan 99% van de zoekresultaten van Google spamvrij en het bedrijf doet er alles aan om dat zo te houden. Zo ontdekt het webspamteam van Google bijvoorbeeld elke dag 25 miljard spammy-pagina’s die uit de zoekresultatenindex van Google worden gefilterd.
Hoe Google webspam heeft bestreden in 2019
Google ontving bijna 230.000 meldingen van zoekspam in 2019, en kon actie ondernemen op 82% van de meldingen die het verwerkte. Het bedrijf schrijft dit mede toe aan het verbeteren van de spambestrijdingsmogelijkheden van zijn machine learning systemen, wat een topprioriteit was voor 2019.
Google’s Spam Fighting Victory’s
De inspanningen van Google om spam te bestrijden hebben ervoor gezorgd dat de door gebruikers gegenereerde spam op afstand bleef, die in 2018 met 80% werd verminderd en in 2019 niet toenam.
Linkspam blijft populair, maar Google wordt steeds beter in het detecteren ervan. Bovendien heeft Google bevestigd dat betaalde links en linkuitwisselingen nu nog minder effectief zijn.
“Meer dan 90% van de linkspam werd door onze systemen opgevangen en technieken zoals betaalde links of linkuitwisseling zijn minder effectief gemaakt”.
Google merkt op dat er vooruitgang is geboekt bij de bestrijding van spammy-sites met automatisch gegenereerde en afgeschraapte inhoud. Deze sites vertonen doorgaans gedrag dat zoekers irriteert of schade toebrengt.
Voorbeelden hiervan zijn sites met misleidende elementen zoals nepknoppen, overweldigende advertenties, verdachte omleidingen en malware. Google heeft de impact van dit soort spam op Search-gebruikers in 2019 met meer dan 60% kunnen verminderen in vergelijking met 2018.
Webmaster Outreach
Wanneer Google spam detecteert, waarschuwt het de eigenaar van de site via Search Console. In 2019 stuurde Google meer dan 90 miljoen berichten naar website-eigenaren.
Deze berichten werden verstuurd om website-eigenaren op de hoogte te stellen van eventuele problemen die van invloed kunnen zijn op het verschijnen van hun site in de zoekresultaten. Van alle 90 miljoen berichten hadden er ongeveer 4,3 miljoen betrekking op handmatige acties als gevolg van overtredingen van de Webmasterrichtlijnen van Google.