De data is binnen van de tracking tools en hier is wat deze tools laten zien met de laatste Google algoritme update.
Op 12 september begon Google met het uitrollen van zijn tweede brede core algoritme update van dit jaar – de september 2022 core update. Daarnaast heeft Google besloten om nog een algoritme update uit te rollen voordat deze compleet is – de september 2022 product reviews update.
In dit artikel wordt de impact van de core update van september 2022 bekeken.
Data providers over de core update van september 2022
Hieronder vind je gegevens van een paar dataproviders en deze gegevens lijken behoorlijk overeen te komen. Zowel Semrush als RankRanger laten zien dat de september 2022 core update snel veranderingen liet zien in de ranking, maar niet zo impactvol was als de vorige core update. De core update van mei 2022 was snel en ingrijpender.
Semrush
Semrush-gegevens toonden aan dat de core update van september 2022 vrij snel na de aankondiging de ranking veranderde. In termen van zijn volatiliteitstracker, zoals hieronder weergegeven. Je kunt zien dat de sensor een stijging van de volatiliteit opmerkte op 12 september, die doorging tot de 13e en begon te dalen op de 14e.
Mordy Oberstein, Semrush Communication Advisor, vertelde “deze update was over het algemeen veel zwakker dan de mei update die zwakker was dan de november update“. Hij toonde deze grafiek waarin de updates worden vergeleken:
Met de core update van september 2022 merkte Semrush dat de stijging van de rangordevolatiliteit ten opzichte van de volatiliteit van vóór de update met 53% afneemt in vergelijking met de core update van mei 2022. “Voor de context, de november 2021 Core Update stijgingen in rangvolatiliteit waren 19% drastischer dan de mei 2022 Core Update. Met andere woorden, mei was al aanzienlijk zwakker dan de update die eraan voorafging en de september 2022 Core Update is over het geheel genomen aanzienlijk zwakker dan dat,” legde Mordy uit.
Hier is een grafiek die het verschil per niche laat zien:
En als je alleen naar de “piek” -gegevens van Semrush kijkt, ziet de september-update er veel zwakker uit dan de mei-update:
Tijdens deze update bestond ongeveer 15% van de top twintig resultaten uit URL’s die eerder in de top twintig posities stonden. Als je dat vergelijkt met iets meer dan 17% en iets meer dan 16% tijdens respectievelijk de mei 2022 Core Update en november 2021 Core Updates.
RankRanger
Het RankRanger team analyseerde ook de Google zoekresultaten na deze september 2022 core update uitrol en je kunt zien hoe snel hun tool dit ook oppikte. RankRanger zei dat de september 2022 core update resulteerde in “hoge niveaus van schommelingen.” Je kunt zien dat ze de piek ook opmerkten op 13 september, de dag nadat de update was aangekondigd.
RankRanger merkte vergelijkbare volatiliteit op tussen de september- en de mei-update, maar zei dat wanneer je naar de top 3, top 5 en top 10 posities kijkt, je kunt zien dat de september-update fractioneel minder rangvolatiliteit vertoonde dan de mei-update.
Deze grafiek toont per maand de gemiddelde positieverandering in Google Search:
Deze grafiek toont een vergelijking tussen de twee updates:
Vervolgens dook RankRanger in elke sector om de schommelingen per niche te zien.
Nu RankRanger eigendom is van Similarweb, hebben ze Similarweb gegevens om de winnaars en verliezers te tonen:
Moz
Moz publiceert zijn Mozcast gegevens die ook een piek lieten zien op de dag na de aankondiging, de 13e:
Dr. Pete Myers van Moz vertelde “er was een matig hoge schommeling de eerste paar dagen, maar net als de helpful content update, geen duidelijke piek en die schommeling is nauwelijks boven 30-daagse gemiddelden op dit moment.”
Meer over de core update van mei 2022
De SEO community gaf aan dat de core update van september 2022 significant was, maar niet zo ingrijpend als de vorige mei 2022 core update. Op Twitter kun je veel voorbeelden vinden van SEO’s die grafieken van hun klanten delen – meestal met winnaars maar ook met verliezers – bij deze update.
Wat te doen als je benadeeld wordt door de update
Google heeft in het verleden advies gegeven over wat je moet overwegen als je negatieve gevolgen ondervindt van een core update. Er zijn geen specifieke acties die je moet ondernemen om te herstellen, en in feite is een negatieve impact op de ranking misschien geen teken dat er iets mis is met jouw webpagina(s). Google heeft echter wel een lijst met vragen opgesteld waarmee je rekening zou kunnen houden als je website is getroffen door een core update. Google heeft gezegd dat je een beetje herstel kunt zien tussen core updates, maar de grootste verandering zou je zien na een andere core update.
Je website beter vindbaar maken in Google?
Tenslotte
Het is vaak moeilijk te bepalen wat je moet doen om negatieve gevolgen van een update voor jouw website ongedaan te maken. Als het gaat om Google core updates is dat nog moeilijker. Wat deze gegevens en eerdere ervaringen en adviezen ons hebben geleerd, is dat deze core updates breed zijn en veel algemene kwaliteitskwesties omvatten. De bovenstaande gegevens bevestigen dit. Dus als jouw website is getroffen door een core update, is het vaak aan te raden een stap terug te doen, je website in zijn geheel te bekijken en te bepalen wat je kunt doen om de website in zijn geheel te verbeteren.
Bronnen:
https://searchengineland.com/googles-september-2022-core-update-hit-fast-but-was-less-significant-than-previous-updates-388088
Semrush, RankRanger, Similarweb en Moz.