Google werkt zijn Rich Results Test tool bij met ondersteuning voor artikel gestructureerde data markup.
We are happy to announce support for Article structured data in the Rich Results Test tool. Read more about the markup in our developer documentation https://t.co/8osWelZNwu or test your pages at https://t.co/AGp8xwSsDK pic.twitter.com/YjuomwwnMl
— Google Webmasters (@googlewmc) August 10, 2020
De gestructureerde gegevens van het artikel kunnen worden gebruikt voor het markeren van nieuws-, blog- en sportartikelenpagina’s. Het toevoegen van gestructureerde artikelgegevens kan het uiterlijk van de pagina in de zoekresultaten verbeteren. Verbeterde functies zijn onder andere plaatsing in de topverhaalcarrousel, de hostcarrousel en visuele verhalen.
De opmaak kan ook rijke resultaateigenschappen zoals koptekst en groter-dan-dunne afbeeldingen mogelijk maken. Met behulp van de Rich Results Test tool kunnen eigenaren van de site nu controleren of hun opmaak correct is geïmplementeerd. Dit biedt de mogelijkheid om eventuele fouten in de opmaak te herstellen voordat het artikel wordt gepubliceerd.
Wanneer een geldige markup aan een artikel wordt toegevoegd, komt deze in aanmerking om als een rijk resultaat te dienen. Zoals bij elk type van gestructureerde data markup, is het toevoegen ervan aan een pagina geen garantie dat het zal dienen als een rijk resultaat. Het gebruik van gestructureerde data helpt Google echter om een pagina beter te begrijpen. Dat kan voordelig zijn, of Google nu wel of niet besluit om een rijk resultaat voor de pagina weer te geven.