Kennisbank » SEO Content » Hoe effectief zijn mijn landingspagina’s?

Hoe effectief zijn mijn landingspagina’s?

5 juni 2014

De landingspagina’s waarover ik in dit artikel schrijf zijn pagina’s waarop bezoekers vanaf externe media op landen, bijvoorbeeld vanaf Google.nl. In Google Analytics worden deze pagina’s ook wel bestemmingspagina’s genoemd.

Werken aan succes

In de praktijk zie ik bedrijven die online succesvol willen zijn flink werken aan deze pagina’s. Zij willen dat deze pagina’s goed vindbaar zijn in Google en dat ze voor bezoek en respons zorgen. Ik merk echter dat veel bedrijven nog niet goed weten hoe ze de effectiviteit van deze pagina’s kunnen bepalen.

Meten van effectiviteit
De effectiviteit van deze pagina’s kan worden bepaald door de juiste gegevens uit Google Webmaster Tools en Google Analytics te bekijken. Zo kan je in Google Webmaster Tools de gemiddelde positie in Google met de bijbehorende trefwoorden vinden. Via Google Analytics kan je vervolgens het aantal bezoeken inclusief de respons opzoeken, mits je natuurlijk je ‘doelen’ goed hebt ingesteld. Ik laat je nu zien waar je deze belangrijke gegevens kan vinden.

Posities in Google Webmaster Tools
Ga hiervoor naar ‘Zoekverkeer > Zoekopdrachten’.

Kies vervolgens voor het tabblad ‘Toppagina’s’:

Voorbeeld van een pagina met zoekwoorden waarop deze pagina is gevonden:

Bestemmingspagina’s in Google Analytics
Ga hiervoor naar ‘Gedrag > Site-inhoud > Bestemmingspagina’s’.

Selecteer hierbij de secundaire dimensie ‘Acquisitie > medium’.

Hierdoor verschijnt er een extra kolom met het medium waarmee bezoek op de website is gekomen.

Filter vervolgens via ‘geavanceerd’ op organic.

Met dit filter worden dan alleen nog de pagina’s vertoond waarop organisch bezoek is geweest. Hiermee kan je o.a. de effecten van je SEO-inspanningen zien. Je kan zien hoeveel sessies er zijn geweest (bezoeken) en hoeveel doelen er zijn behaald. Een doel kan bijvoorbeeld een webshop-bestelling zijn of een lead via een ingevuld contactformulier.

Met ditzelfde filter kan je ook de effectiviteit van een bepaalde groep pagina’s bekijken. Bijvoorbeeld je productpagina’s of nieuwspagina’s.

Succes!
Ik wens je veel succes met het bepalen van de effectiviteit van je landingspagina’s. Mocht je na het lezen van dit artikel nog vragen hebben, neem dan gerust contact met mij op. Ik probeer je dan te helpen.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.