Het is Google’s doel om ervoor te zorgen dat gebruikers de best mogelijke resultaten krijgen wanneer ze naar Google Search gaan. Helaas is er op het web ook storende content die “webspam” wordt genoemd. Voor mensen die op zoek zijn naar nuttige informatie kan webspam deze ervaring verslechteren. Google heeft een aantal teams die voorkomen dat webspam in jouw zoekresultaten verschijnt. Voor Google is het een constante uitdaging om spammers voor te blijven.
Terugkijkend op vorig jaar is hier een momentopname van hoe Google spam heeft bestreden voor Search in 2019, en hoe ze de webmastergemeenschap hebben ondersteund.
Spam bestrijden op schaal
Google heeft honderden miljarden webpagina’s in zijn index staan die elke dag miljarden vragen stellen. Hier zitten ook nog steeds websites tussen die proberen de zoekresultaten te manipuleren. In feite heeft Google vastgesteld dat meer dan 25 miljard pagina’s die ze elke dag ontdekken spammy zijn. Google wil ervoor zorgen dat de kans dat je in aanraking komt met spammy pagina’s in Search zo klein mogelijk is. De inspanningen van Google hebben ervoor gezorgd dat meer dan 99% van de bezoeken in hun resultaten leiden tot spamvrije ervaringen.
Updates van vorig jaar
In 2018 meldde Google dat ze de door gebruikers gegenereerde spam met 80% hadden verminderd. In 2019 is de webspam verder afgenomen. Linkspam bleef een populaire vorm van spam, maar het team van Google was succesvol in het beperken van de impact ervan in 2019. Meer dan 90% van de link-spam werd door hun systemen opgevangen en technieken zoals betaalde links of linkuitwisseling zijn minder effectief gemaakt.
De gehackte spam is, hoewel het nog steeds een veelvoorkomende uitdaging is, stabieler dan in voorgaande jaren. Google is blijven werken aan oplossingen om de getroffen webmasters en platforms beter te kunnen opsporen en informeren en hen te helpen bij het herstel van gehackte websites.
Spam Trends
Een van Google’s topprioriteiten in 2019 was het verbeteren van de mogelijkheden om spam te bestrijden door middel van machine learning. De oplossingen voor machine learning, samen met handmatige aanpassingen, hebben een belangrijke rol gespeeld bij het voorkomen dat spammy resultaten aan gebruikers worden getoond.
In de afgelopen jaren heeft Google een toename gezien van spammy-sites met automatisch gegenereerde en beperkte content. Deze spammy sites kan bezoekers ergeren of zelfs schade toebrengen. Voorbeelden hiervan zijn; nepknoppen, overweldigende advertenties, verdachte omleidingen en malware. Deze websites zijn vaak misleidend en bieden geen echte toegevoegde waarde voor mensen. In 2019 hebben ze de impact van dit soort spam op Search-gebruikers met meer dan 60% kunnen verminderen in vergelijking met 2018.
Google investeert voortdurend in het verminderen van bredere vormen van schade, zoals oplichting en fraude. Deze spammy-sites kunnen mensen het idee geven dat ze een officiële of gezaghebbende site bezoeken. Hierbij komt het vaak voor dat mensen uiteindelijk gevoelige persoonlijke informatie bekendmaken, geld verliezen of hun apparaten besmetten met malware. Google heeft veel aandacht besteed aan vragen die gevoelig zijn voor oplichterij en fraude en ze hebben gewerkt aan het voorblijven van spamtactieken om gebruikers te beschermen.
Samenwerking met webmasters en ontwikkelaars voor een beter web
Veel van het werk dat Google doet om spam tegen te gaan is het gebruik van geautomatiseerde systemen om spammy gedrag te detecteren. Maar die systemen zijn niet perfect en kunnen niet alles eruit halen. Gebruikers van Search kunnen Google ook helpen bij het bestrijden van spam door spam te rapporteren in search, phishing of malware. Google ontving bijna 230.000 meldingen van Search spam in 2019, en ze konden actie ondernemen op 82% van de meldingen die ze verwerkten.
Dus wat doet Google als ze die rapporten krijgen of als ze vaststellen dat er iets niet klopt? Een belangrijk onderdeel van wat ze doen is webmasters op de hoogte stellen wanneer er iets mis is met hun website. In 2019 heeft Google meer dan 90 miljoen berichten aan website-eigenaren gegenereerd om hen op de hoogte te brengen van problemen. Dit zijn problemen die het uiterlijk van hun site op de zoekresultaten kunnen beïnvloeden en mogelijke verbeteringen die kunnen worden doorgevoerd. Van alle berichten hadden er ongeveer 4,3 miljoen betrekking op handmatige acties, als gevolg van schendingen van onze Webmasterrichtlijnen.
Google is altijd op zoek naar manieren om site-eigenaren beter te helpen. In 2019 waren er veel initiatieven om de communicatie te verbeteren, zoals de nieuwe Search Console-berichten, Site Kit voor WordPress-sites of de Auto-DNS-verificatie in de nieuwe Search Console. Het is Google’s bedoeling dat deze webmasters handigere mogelijkheden heeft gegeven om hun sites te laten verifiëren. Google hoopt ook dat dit zorgt voor een snellere toegang tot nieuws en dat webmasters in staat zullen zijn om webspam problemen of hack problemen effectiever en efficiënter op te lossen.
Bron: https://webmasters.googleblog.com/2020/06/how-we-fought-search-spam-on-google.html