Google Search heeft als doel om je zo snel mogelijk nuttige informatie te tonen. In de loop der jaren is de pagina met zoekresultaten ontwikkeld met handige functies waarmee je nog sneller informatie kunt vinden. Sommige hebben aanbevolen snippets, die resultaten markeren die waarschijnlijk bevatten wat je zoekt; kennispanels, die je helpen belangrijke feiten te vinden; en voorspellende functies zoals Autocomplete waarmee je sneller kunt zoeken in Google.
Hieronder vind je een uitleg waarom Google deze functies gebruikt.
Aanbevolen snippets
Een handige informatie-indeling bestaat uit snippets, die webpagina’s benadrukken waarvan de systemen van Google bepalen dat ze waarschijnlijk bevatten waar je naar op zoek bent. Omdat hun unieke opmaak en positionering kunnen worden geïnterpreteerd als een signaal van kwaliteit of geloofwaardigheid, heeft Google normen gepubliceerd voor wat kan worden weergegeven als een aanbevolen snippet.
De kennisgrafiek
De kennisgrafiek in Google Search geeft Google algoritmisch inzicht in feiten over mensen, plaatsen en dingen in de wereld. De kennisgrafiek brengt de kenmerken en relaties automatisch in kaart uit informatie die is verzameld via het web, gestructureerde databases, gelicentieerde gegevens en andere bronnen.
Informatie uit de kennisgrafiek is bedoeld als feitelijk en wordt als zodanig gepresenteerd. Hoewel Google ernaar streeft zo nauwkeurig mogelijk te zijn, zijn de systemen van Google niet perfect en zijn ook niet alle bronnen van gegevens beschikbaar. Daarom verzamelt Google gebruikersfeedback en kan informatie handmatig controleren en bijwerken als ze erachter komen dat iets niet correct is.
Voorspellende functies
Er zijn andere functies die kunnen “voorspellen” wat je zoekt, zoals Autocomplete en Related Searches. Dit zijn hulpmiddelen waarmee je sneller door Search kunt navigeren. Terwijl je elk teken in de zoekbalk typt, komt Autocomplete overeen met wat je typt om veelgebruikte zoekopdrachten uit te voeren, zodat je tijd kunt besparen. Op de pagina met zoekresultaten zie je mogelijk een gedeelte met zoekopdrachten met het label “People also search for”, dat is ontworpen om je te helpen navigeren naar gerelateerde onderwerpen als je niet hebt gevonden waarnaar je op zoek was.
Organische zoekresultaten
Naast de bovenstaande functies zijn er ook nog de organische vermeldingen: de vertrouwde ‘blauwe links’ van webpagina-resultaten, miniaturen die worden weergegeven in een raster in Google Afbeeldingen of video’s van internet in de videomodus.
In deze gevallen wordt de rangorde van de resultaten algoritmisch bepaald. Google heeft geautomatiseerde systemen die snel inhoud in haar index kan vinden – van de honderden miljarden pagina’s die Google heeft geïndexeerd door het web te doorzoeken – die relevant zijn voor de woorden in je zoekopdracht.