Kennisbank » SEO Linkbuilding » Hoe je earned media toepast voor je linkbuilding

Hoe je earned media toepast voor je linkbuilding

13 februari 2017

Earned media is misschien wel de meest effectieve vorm van linkbuilding om kwalitatieve links naar je website te krijgen. En we weten allemaal: hoe meer links je ontvangt van respectabele websites, hoe beter dat is voor je vindbaarheid in Google.

Welke stappen moet je ondernemen om earned media succesvol toe te kunnen passen? En welke kanalen zijn hiervoor geschikt? Dit artikel vertelt hoe je earned media toepast voor je SEO.

Wat is earned media?

[Definitie] Earned media is alle media-aandacht over jouw product of organisatie waar je niet voor betaalt. Gratis publiciteit dus, oftewel ‘free publicity’. Het zijn dus anderen die iets over jou schrijven. Denk bijvoorbeeld aan een redactioneel artikel op een opiniewebsite waarin een persoon uit je organisatie of iets anders wordt belicht.

Daarmee lijkt earned media het summum voor SEO: het kost niets en het levert nog links van hoge kwaliteit op naar je website wat weer goed is voor je linkprofiel. Allemaal waar. Maar earned media heeft ook een keerzijde. Je hebt namelijk geen zeggenschap over de inhoud van het bericht omdat je niet de eigenaar bent van het platform waar het op geplaatst wordt. Het zou dan kunnen dat zo’n bericht onwaarheden bevat of dat de organisatie niet al te rooskleurig wordt beschreven. Dit wil je voorkomen. Zorg daarom dat je grip krijgt op je earned media.

Grip op je earned media

Wanneer anderen over jouw organisatie schrijven, positief of negatief, dan kan je de boodschap niet of nauwelijks beïnvloeden vanwege de doodsimpele reden dat we in een maatschappij leven van vrije meningsuiting en persvrijheid. Iedere journalist, redacteur of blogger mag schrijven wat hij wilt.

Schrijf content dat nieuwswaarde heeft

Maar is er dan een manier om earned media wel te kunnen controleren? Jazeker. Ontwikkel zelf content dat echte nieuwswaarde heeft. Schrijf opmerkelijke opinies, doe bijzondere constateringen of verwerk resultaten van een onderzoek in een infographic. Stuur dit (pers)bericht naar redacties als je vermoedt dat het voor hen interessant genoeg is om op te pikken. Grote kans dat jouw bericht wordt geplaatst zoals je dat wilt en met een link naar jouw website. De manier om grip te krijgen op earned media.

Aan de slag met earned media

Als je het nog nooit gedaan hebt, lijkt het verspreiden van nieuwsberichten richting de media eng en ingewikkeld. Want waar begin je? En voldoet de content wel aan de strenge eisen die redacties stellen?

Om je bericht succesvol geplaatst te krijgen gebruik je hiervoor twee vuistregels: zorg voor content van hoge kwaliteit en verken je mediakanalen.

1. Maak content van hoge kwaliteit

Maak content dat nieuwswaarde heeft voor je doelgroep en daarmee voor redacties. Start bijvoorbeeld een kleinschalig onderzoek door een enquête te plaatsen op je website of reageer op recente marktontwikkelingen waarbij je je mening geeft als expert.

Beschrijf je bevindingen en voeg tips en aanbevelingen toe. Wil je de kansen op media-aandacht vergroten? Maak de content extra aantrekkelijk door het in een presentatie of infographic te verwerken.

2. Verken je mediakanalen

Je hebt waardevolle content ontwikkeld. Maar hoe krijg je het nu als bericht geplaatst in de media met een link naar je website? Voor kwalitatieve linkbuilding met earned media gebruik je: redactionele media, blogs en social media. Vooral de eerste twee kunnen flink bijdragen aan het linkprofiel van je website.

Doe onderzoek naar websites en personen die een autoriteit zijn binnen jouw vakgebied en verzamel de contactgegevens van redacties, bloggers en sociale media profielen. Leg de gegevens vast in een zogenaamde perslijst en blijf dit continue aanvullen. Een goed onderhouden perslijst zorgt ervoor dat de distributie van je nieuwe berichten sneller wordt opgepikt .

Geschikte mediakanalen voor earned media

Redactionele media

hieronder verstaan we nieuws- en kenniswebsites. Redacties van deze websites schrijven nieuwsberichten en opinies, maar selecteren ook de ingezonden berichten. Dus wanneer je content aanlevert is het belangrijk dat het nieuwswaarde heeft voor de doelgroep, anders wordt het niet geplaatst. Houd er rekening mee dat redacties ingezonden stukken vaak nog herschrijven en naar eigen inzicht aanpassen.

Blogs

Bij een blog staat een specifiek thema centraal. Dit kunnen belevingen van de auteur zijn, maar ook meningen en ervaringen. Bloggers hebben meestal een groep ‘volgers’ om zich heen gebouwd waardoor ze invloed op de groep uitoefenen.

Ook een blog is een zeer interessant mediakanaal om je artikelen met link geplaatst te krijgen. Vaak zijn bloggers blij met aangeleverde berichten omdat het hun tijd bespaart. Daarom is het wat eenvoudiger om een bericht geplaatst te krijgen dan bij redactionele media. Daarnaast kunnen populaire blogs een sterk linkprofiel hebben dat goed is voor je SEO. Wanneer je content goed is, krijg je misschien de kans om blijvend content te mogen leveren.

Sociale media

Naast redactionele media en blogs, draagt ook social media bij aan extra websitebezoekers en linkbuilding. Met name de zakelijke sociale platformen Twitter en LinkedIn worden gebruikt om berichten via ‘peers’ onder de doelgroep te brengen. Zeker wanneer bepaalde personen met autoriteit een uitgebreid netwerk hebben zijn dit ideale kandidaten om op te nemen om je perslijst. Zorg er wel voor dat het hoofdartikel op je eigen website staat, zodat deze peers naar jouw website kunnen linken.

Linkbuilding uitbesteden?

Wil je naast deze earned media en linkbuilding tips nog meer weten over linkbuilding? Kijk op de pagina Linkbuilding of stel je vraag door contact met ons op te nemen via onze contactpagina of gewoon per telefoon: 0252 428 323.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.