Wordt jouw website regelmatig aangevuld met verse content? Ja? Perfect, want daarmee houd je de website up-to-date wat goed is voor de vindbaarheid in zoekmachines. “Freshness” is één van de rankingfactoren van Google en bepaalt in grote mate de vindbaarheid. Is jouw website al meer dan een jaar ongewijzigd? Dan wordt het nu tijd om er iets aan te doen. Gebruik deze onderstaande 4 tips voor extra verse content.
Versheid als on-site rankingfactor
Een goed onderhouden website geeft het signaal af dat er serieus aandacht wordt besteed aan de kwaliteit van de content. Dat is precies waar Google van houdt. Hiervoor hanteren ze verschillende on-site rankingfactoren als kwaliteit, techniek en structuur (zie afbeelding onder). Allemaal factoren waar je als eigenaar van de website direct invloed op hebt. Zo ook de factor Fresh (Cf). Deze rankingfactor houdt nauwlettend in de gaten hoe actueel en relevant jouw content is. Al deze factoren vind je terug in de Periodic Table of Ranking factors.
4 Tips voor verse content
Met deze handige tips maak je jouw website snel actueel en wordt de vindbaarheid verbeterd.
1. Voeg nieuwe webpagina’s toe
Voeg eens in de zoveel tijd nieuwe webpagina’s toe aan je website. Denk bijvoorbeeld aan productupdates, een bericht over een nieuwe medewerker, klantcases of publicaties over product- of marktontwikkelingen. Al dan niet als PDF aangeboden.
Plaats (twee)wekelijks verse en relevante content om nog breder vindbaarheid te worden en om terugkerend bezoek te stimuleren. In dit geval spreken we over content marketing. Breid je website uit met een blog, schrijf over onderwerpen die betrekking hebben op jouw organisatie of visie en deel dit via diverse online kanalen (bv. social media).
2. Bestaande content updaten
Het actueel houden van bestaande webcontent wordt te vaak vergeten, terwijl dit juist één van de meest snelle en effectieve manieren is om je website vers te houden. Het is niet alleen een signaal voor Google dat de website netjes onderhouden wordt, maar het voorkomt ook dat bezoekers informatie aantreffen die al ruimschoots over de houdbaarheidsdatum heen is. Let er bij het aanpassen op dat er meer dan één zin of een hyperlink wordt gewijzigd. Een wijziging van één regel is te klein om door Google te worden opgemerkt. Voeg dus een aanpassing ter grootte van een alinea toe.
3. Zorg voor inkomende hyperlinks
Heb je nieuwe content geplaatst? Spread the word en deel dit via andere websites en sociale media. Zodra er vanaf meerdere plekken wordt gelinkt naar één van jouw webpagina’s, dan is dit een signaal aan Google dat het waarschijnlijke nieuwe en aantrekkelijke content betreft.
4. Gebruik versheidssignalen
Laat weten dat je website up-to-date is. Gebruik hiervoor versheidssignalen waarbij een datum en/of tijd wordt vermeld. Plaats bijvoorbeeld een kalender met een overzicht van opkomende evenementen in jouw branche of toon jouw laatste Twitterberichten. Wanneer je een webpagina of blogbericht actualiseert, overweeg dan een datumvermelding op te nemen zodat het duidelijk is dat het om verse content gaat.
Hulp nodig met verse content?
Wil je meer weten hoe je de vindbaarheid verbetert met verse content? Informeer eens bij ons wat de mogelijkheden zijn. Vaak kunnen wij al vrij snel aangeven waar de verbeterpunten liggen. Bel 0252-428 323 of vraag ons voorstel aan.