Sinds de Google update “Vince” van februari 2009 is er op SEO forums veel geschreven over het “oneerlijke concurrentievoordeel” van de grote merken in Google. Velen zijn van mening dat grote merken, puur vanwege hun naamsbekendheid, eenvoudiger hoge posities bereiken. Maar is dit ook zo?
Google’s Vince Update: Wat is er gebeurd?
Toen “Vince” voor het eerst werd aangekondigd, noemde Google het een “kleine verandering”. Echter, mensen begonnen te merken dat Google een voorkeur had voor de grote merken. De vraag rees of offline factoren invloed hadden op de posities in Google. Met andere woorden, zou het kunnen zijn dat, ondanks een geoptimaliseerde website, je toch posities moet afstaan aan de grote merken?
Het antwoord daarop is dat grote merken standaard al veel “goede dingen” doen met betrekking tot hun aanwezigheid op internet. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat hun merk of product ruim verspreid is op internet (nieuwssites, YouTube, Social etc.) zonder dat er directe links zijn naar de website. Het bleek zelfs zo te zijn dat grote merken niet altijd een SEO geoptimaliseerde website hadden en toch goed werden gevonden.
Haal je wijsheden uit de “oude wereld”
Net als in de “oude” offline wereld moet je je merk opbouwen. Neem bijvoorbeeld Coca-Cola. Coca-Cola is niet alleen groot geworden door enkel te adverteren op televisie. Nee, zij maakten gebruik van een “multichannel” aanpak. Denk maar aan: printadvertenties, instore marketing, incentives, sponsoring, Free publicity, Public Relations etc. Het heeft Coca-Cola jaren gekost om het merk op te bouwen en om het vertrouwen te winnen van de consument en de media.
Wanneer je deze strategie kopieert naar de nieuwe online wereld, zal je als merk er voor moeten zorgen dat je ook breed aanwezig bent op internet en daarmee vertrouwen opbouwt. In tegenstelling tot de “oude wereld” zijn de mogelijkheden goedkoper en sneller te realiseren. Echter, het vergt wel een continue inspanning en een doordachte strategie.
Win het vertrouwen van Google
Zorg dus dat je een multichannel aanpak hanteert om het vertrouwen van Google te winnen. Enkele ideeën om toe te passen:
• Free publicity: zorg dat je genoemd wordt op (nieuws)websites
• Maak gebruik van video’s (bv YouTube)
• Plaats exclusieve eigen content (Blog’s)
• Zorg voor actieve aanwezigheid op sociale netwerken
• AdWords
• Creëer infographics
Continue activiteiten zullen beloond worden. Je zult merken dat je met deze activiteiten het vertrouwen van Google wint waardoor je website hoger in de zoekresultaten zal komen.
Wordt SEO minder belangrijk?
Nee! Zeker niet. SEO is een minimale vereiste om de concurrentie aan te kunnen gaan met de grote merken. Zoals al eerder gezegd, om posities in Google te veroveren zal een multichannel aanpak nodig zijn. Een goede SEO tactiek dat past in het beleid van je overige online activiteiten zal versterkend werken.
Conclusie: Ga voor een multichannel aanpak
Win het vertrouwen van Google. Dit doe je niet door enkel te concentreren op SEO. Je zal gebruik moeten maken van een multichannel aanpak. Definieer je strategie en claim het centrale onderwerp waar je bekend mee wilt worden en verspreid het woord over de beschikbare online kanalen. Dit heeft tijd nodig, maar je zult merken dat je binnen de zoekmachines je posities rondom je onderwerp verstevigt.